دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشت، شماره دو، تابستان 1399 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 57-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fallahiyeh S, Fatehizade M, Abedi A, Dayarian M. The Effect of Intervention Based on Dweck’s Mind Set on Academic Expectations Stress among Gifted and Talented School Students. CPJ 2020; 8 (2) :46-57
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3321-fa.html
فلاحیه سپیده، فاتحی زاده مریم، عابدی احمد، دیاریان مسعود. اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک، بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1399; 8 (2) :46-57

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3321-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی ، m.fatehizade@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (4712 مشاهده)
تلاش مداوم برای برآورده نمودن ‌انتظارات دیگران ‌یا انتظار از خود می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد و عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک، بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش است. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ ‌آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان ‌دختر ‌پایۀ هشتم مدارس‌استعدادهای ‌درخشان شهر ‌اصفهان ‌در سال ‌تحصیلی 98-99 است که با روش نمونه‌گیری‌ تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب ‌شدند. تعداد 30 دانش‌آموز که بر اساس‌ پرسشنامۀ استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) سطح‌ بالایی از استرس داشتند گزینش و در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 50 دقیقه‌ای (هفته‌ای دوجلسه) مداخلۀ گروهی دریافت نمود. تجزیه و تحلیل داده‌‌ها با استفاده از آزمون تحلیل‌کوواریانس چندمتغیری و نرم‌افزار 23 SPSS صورت گرفت. یافته‌ها نشان‌داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل به لحاظ‌خردهمقیاس‌های انتظار از خود و انتظار از دیگران و مقیاس کل، تفاوت معنی‌داری وجود دارد. با توجه به نتایج امیدوارکنندۀ تأثیر مداخله ‌مبتنی بر تغییر‌ ذهنیت دوئیک، در کاهش استرس ‌ناشی از انتظارات‌ تحصیلی در دانش‌آموزان مدارس ‌استعدادهای ‌درخشان، پیشنهاد می‌شود از این مداخله به‌‌منظور کاهش استرس در دانش‌آموزان استفاده گردد.
متن کامل [PDF 1107 kb]   (1637 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/5 | پذیرش: 1399/8/14 | انتشار: 1399/8/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb