[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 9-1392 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 16-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه ی آموزش ژیمناستیک بر چرخش ذهنی
جلال دهقانی‌زاده* ، حسن محمدزاده، فاطمه‌سادات حسینی
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (2484 مشاهده)

هدف از مطالعه­ی حاضر بررسی تأثیر برنامه­ی آموزش ژیمناستیک به عنوان یک فعالیت­حرکتی بر چرخش­ذهنی به عنوان یک فاکتور­شناختی است. تحقیق حاضر با در­نظر­گرفتن گروه­آزمایش با تمرین آموزش ژیمناستیک، از بین دانشجویان رشته­ی تربیت­بدنی، و گروه­کنترل بدون تمرین و آموزش، از بین دانشجویان دیگر­رشته­های علوم­انسانی، هر­گروه 40 نفر (20نفر پسر و 20 نفر دختر) انجام شد. ابتدا از هر­دو­گروه آزمون چرخش­ذهنی پترز و همکاران (1995) گرفته شد و پس از آن گروه­آزمایش، 9 هفته به برنامه­ی آموزش حرکات پایه و ابتدایی ژیمناستیک پرداختند. پس از اتمام جلسات آموزش، مجدداً پس­آزمون از هر دو گروه گرفته شد. برای بررسی تفاوت در نمرات پیش و پس آزمون در دو­گروه، از تحلیل کواریانس یکراهه (ANCOVA) و برای بررسی تفاوت چرخش­ذهنی بین دوگروه­و دختران و پسران در نمرات پیش آزمون، از آزمون t استفاده شد. یافته­ها، تفاوت معنادار در نمرات پس­آزمون نسبت به پیش­آزمون و تنها برای گروه آزمایش را نشان داد. تفاوت بین نمرات دانشجویان رشته­ی تربیت­بدنی و دانشجویان دیگر­رشته­های علوم­انسانی، به نفع دانشجویان تربیت بدنی معنادار بود. همچنین بین نمرات پسران و دختران در چرخش­ذهنی، تفاوت معناداری به نفع پسران مشاهده شد. مطالعه­ی حاضر حاکی از تأثیر برنامه­ی آموزش ژیمناستیک بر توانایی چرخش­ذهنی بود، که تأثیرات برنامه­ی مداخله­ی حرکتی بر توانایی­های فضایی و شناختی را نشان می­دهد.
 

واژه‌های کلیدی: ها چرخش­ذهنی، برنامه­ی آموزش ژیمناستیک، تفاوت جنسی
متن کامل [PDF 523 kb]   (1042 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghanizadeh J, Mohammadzadeh H, Hosseini F S. Effects of Gymnastics Training on Mental Rotation. JCP. 2013; 1 (1) :16-24
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1703-fa.html

دهقانی‌زاده جلال، محمدزاده حسن، حسینی فاطمه‌سادات. تأثیر برنامه ی آموزش ژیمناستیک بر چرخش ذهنی. مجله روان‌شناسي شناختي. 1392; 1 (1) :16-24

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1703-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3647