[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 59-66 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین اجزای دانش فراشناختی و درک مطلب خواندن با دیدگاهی تحولی در دانشآموزان پایه های پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی
فاطمه میرزایی* ، پروین کدیور، محمد حسین عبداللهی، ولی‌اله رمضانی
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2489 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اجزای دانش فراشناختی و درک مطلب خواندن با دیدگاهی تحولی در دانش‌آموزان پایه‌های پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی بود. جامعه این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی منطقه 7 آموزش و پرورش تهران است. تعداد 38 نفر دانش‌آموز دختر پایه سوم راهنمایی و 42 نفر دانش‌آموز دختر پایه پنجم ابتدایی با شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دانش فراشناختی و پرسشنامه درک مطلب خواندن بود. نتایج نشان داد که: بین نمرات درک مطلب خواندن و اجزای دانش فراشناختی در هر دو پایه تحصیلی و در کل نمونه همبستگی مثبت معنادار وجود دارد؛ در پایه پنجم ابتدایی زیرمقیاس شخص پیش‌بینی‌کننده مناسبی برای درک مطلب خواندن است. در پایه سوم راهنمایی زیرمقیاس تکلیف پیش‌بینی‌کننده مناسبی برای درک مطلب خواندن است. در کل نمونه شخص و تکلیف با هم 47% از واریانس درک مطلب خواندن را پیش‌بینی می‌کنند. دانش‌آموزان پایه سوم راهنمایی در تمامی اجزای دانش فراشناختی نمرات بالاتری نسبت به دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی داشتند. میانگین درک مطلب دانش‌آموزان سوم راهنمایی به شکل معناداری بالاتر از دانش‌آموزان پنجم ابتدایی است.
 

واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی دانش فراشناختی، درک مطلب خواندن، دیدگاه تحولی
متن کامل [PDF 351 kb]   (874 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaee F, Kadivar P, Abdollahi M H, Ramezani V. The relationship between the components of metacognitive knowledge and reading comprehension of students with a developmental approach. JCP. 2014; 1 (2) :59-66
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1708-fa.html

میرزایی فاطمه، کدیور پروین، عبداللهی محمد حسین، رمضانی ولی‌اله. رابطه بین اجزای دانش فراشناختی و درک مطلب خواندن با دیدگاهی تحولی در دانشآموزان پایه های پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی. مجله روان‌شناسي شناختي. 1392; 1 (2) :59-66

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1708-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3647