[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 41-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی یادگیری های غیررسمی دختران و پسران دانشجو در دانشگاه
مرتضی منطقی* ، شیوا فرمانی، فهیمه پورمند
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (3299 مشاهده)

هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش غیررسمی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه خوارزمی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه گیری به شکل تصادفی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه بود که پس از انجام مصاحبه­های ‏اولیه، تهیه گردید. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و محاسبه آلفای کرونباخ آن و تأیید شاخصه­های ‏روان­سنجی پرسشنامه، این پرسشنامه در سطح 850 دانشجوی دختر و پسر به تساوی توزیع گردید. با حذف پرسشنامه­های ‏مخدوش 733 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در تحلیل عامل داده­ها، 13 عامل (با 48/47 درصد تبیین واریانس) مشخص شد. آزمون مقایسه­ای ‏‏به عمل آمده در مصادیق آموزش‏های ‏غیررسمی در سطح دختران و پسران دانشجو، نشان داد که دانشجویان دختر در زمینه­های ‏پژوهش در مسایل دینی، افزایش شناخت دینی، آشنایی با مقوله جهانی شدن و تفکرات سیاسی مختلف به شکل معناداری بالاتر از پسران قرار گرفته‏اند ‏و پسران در زمینه­های ‏توجه به باطن دین، توجه بیشتر به اخلاقیات به جای احکام، نگرش‏ها ‏و فعالیت‏های ‏سیاسی و کاربری نامناسب از فن‏آ‏وری‏ها ‏و پسرفت فرهنگی، به شکل معناداری بالاتر از دختران قرار گرفته‏اند.
 

واژه‌های کلیدی: ها آموزش غیررسمی، ‌دانشجویان دختر، دانشجویان پسر، تحول دینی، تحول فرهنگی، ‌تحول سیاسی
متن کامل [PDF 468 kb]   (826 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manteghi M, Farmani S, Poormand F. A comparative study of informal learning of female and male university students. JCP. 2014; 1 (2) :41-58
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1732-fa.html

منطقی مرتضی، فرمانی شیوا، پورمند فهیمه. بررسی تطبیقی یادگیری های غیررسمی دختران و پسران دانشجو در دانشگاه. مجله روان‌شناسي شناختي. 1392; 1 (2) :41-58

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1732-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3647