[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 10-18 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش فراشناختی بر عملکرد حیطه های مختلف خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی
آتنا اصفهانی خالقی* ، علی اصغر اصغر نژاد فرید، حسن احدی، سید علی محمد موسوی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، atenaesfahani2013@yahoo.com
چکیده:   (2700 مشاهده)

در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش­های فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان پسر  نارسا خوان پایه­ی سوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته­است. طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر نارسا خوان پایه­ی سوم ابتدایی است که، در سال تحصیلی 92-91 در شهرستان آبیک به تحصیل مشغول بودند. نمونه­ی پژوهش نیز شامل 30 نفر دانش آموز پسر نارساخوان است که، به روش تصادفی انتخاب و به تعداد مساوی در گروه­های آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل آزمون خواندن و نارسا خوانی (نما) و آزمون هوش وکسلر کودکان بود. در گروه آزمایش، آموزش­های فراشناختی به مدت 8 جلسه­ی 60 دقیقه­ای ارائه گردید، در حالی­که در گروه کنترل هیچ گونه مداخله­ای صورت نگرفت. پس از پایان مداخله، در هر دو گروه آزمون خواندن و نارسا­خوانی اجرا شد. داده­های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که، آموزش­های فراشناختی، بر بهبود عملکرد حیطه­های مختلف خواندن دانش آموزان نارسا خوان اثر بخش بوده­است.  

واژه‌های کلیدی: ­ها نارساخوانی، آموزش­های فراشناختی، آزمون نما، آزمون هوش وکسلر کودکان
متن کامل [PDF 384 kb]   (1098 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esfahani A, Asgarnejad A S, Ahadi H, Mousavi A M. Effectiveness of the Meta-cognitive Trainings in the Reading Functions of the Third Grade Male Dyslexia Students of the Elementary Schools. JCP. 2014; 1 (2) :10-18
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1734-fa.html

اصفهانی خالقی آتنا، اصغر نژاد فرید علی اصغر، احدی حسن، موسوی سید علی محمد. اثربخشی آموزش فراشناختی بر عملکرد حیطه های مختلف خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی. مجله روان‌شناسي شناختي. 1392; 1 (2) :10-18

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1734-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3647