[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( 10-1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 61-70 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان
نرگس ادیب سرشکی* ، نثار مرادی، فریبا یادگاری، زاهد کنعانی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
چکیده:   (1023 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از دانش‌آموزان که تشخیص نارساخوانی و نقص توجه در شهرستان پاوه با توجه به نمونه گیری در دسترس با استفاده از آزمون نارساخونی و آزمون توجه تولوز- پیرون انتخاب و سپس به طور تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش به صورت سه گروه 5 نفر طی 20 جلسه 45 دقیقه ای برنامه آموزش توجه فلچر و همکاران را دریافت کردند. تجزیه و تحلیل نتایج با شاخص های آمار توصیفی، و تحلیل کوواریانس انجام شد. بین گروه آزمایش (که تحت آموزش توجه قرار گرفته بودند) در مقایسه با گروه کنترل (که از برنامه عادی مدرسه استفاده می کردند) در مولفه های عملکرد خواندن شامل خواندن کلمات، زنجیره کلمات، نامیدن تصاویر، درک کلمات، و درک متن تفاوت معنی داری وجود داشت. آموزش توجه بر مولفه های عملکرد خواندن تاثیر مثبتی داشته است.

 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: نارساخوانی، آموزش توجه، عملکرد خواندن
متن کامل [PDF 239 kb]   (1518 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effectiveness of attention training on the reading performance of students with dyslexia. JCP. 2017; 4 (4) :61-70
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2537-fa.html

ادیب سرشکی نرگس، مرادی نثار، یادگاری فریبا، کنعانی زاهد. تاثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان. مجله روان‌شناسي شناختي. 1395; 4 (4) :61-70

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2537-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647