[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 و 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 3 شماره 3 و 4 صفحات 41-52 برگشت به فهرست نسخه ها
کارکردهای شناختی، پیش مهارتهای شنیداری و توانش‌های زبانی در کودکان تک زبانه و دو زبانه
فرحناز کیان ارثی* ، علی پیرهانی، صدیقه نصیری پور، کوکب خلیلی پاجی
استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
چکیده:   (1228 مشاهده)

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای شناختی، پیش مهارتهای شنیداری  و توانش­های زبانی در کودکان تک زبانه و دو زبانه است. طرح پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه­ای است. نمونه پژوهش حاضر را 30 نفر از کودکان دو زبانه ی 6 تا 12 سال مرکز چند زبانه­های ایران و 30 نفر از کودکان تک زبانه 6 تا 12 سال  مرکز خلاقیت تشکیل می­دهند. نمونه­گیری به شیوه در دسترس و هدفمند انجام شد. ابزار پژوهش آزمون رشد زبان، آزمون هوش کلامی وکسلر و آزمون پیش مهارت­های شنیداری بود. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین کارکردهای شناختی، پیش مهارت های شنیداری و توانش­های زبانی کودکان تک زبانه و دو زبانه تفاوت معنی­داری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر، والدین و نهاد­های آموزشی باید برنامه­های موثر و متنوعی به منظور بهبود مهارت­های شناختی لازم برای  یادگیری زبان ایجاد کنند.

واژه‌های کلیدی: کلید واژه­ها: تک زبانه­ها، دو زبانه­ها، کارکردهای شناختی، پیش مهارت­های شنیداری، توانش­های زبانی
متن کامل [PDF 491 kb]   (1016 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cognitive Functions, Listening Pre-skills and Linguistic Abilities in Monolingual and Bilingual Children. JCP. 2016; 3 (3 and 4) :41-52
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2568-fa.html

کیان ارثی فرحناز، پیرهانی علی، نصیری پور صدیقه، خلیلی پاجی کوکب. کارکردهای شناختی، پیش مهارتهای شنیداری و توانش‌های زبانی در کودکان تک زبانه و دو زبانه . مجله روان‌شناسي شناختي. 1394; 3 (3 و 4) :41-52

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2568-fa.html



دوره 3، شماره 3 و 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647