[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 31-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرین کم‌ خطا، پرخطا و مقیاس‎بندی تجهیزات بر دقت اجرای حرکتی کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی
محمد صحبتیها، دکتر علی اکبر جابری مقدم، دکتر مهدی شهبازی*
دانشیار دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران ، shahbazi mehdi@ ut.ac.ir
چکیده:   (114 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، مقایسه روشهای یادگیری کم‏ خطا، پرخطا و مقیاسبندی تجهیزات بر دقت پرتاب بسکتبال کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی بود. بدین منظور 50 دانشآموز پسر مقطع ابتدایی 10-12 سال به‌طور تصادفی در پنج گروه آزمایشی تمرین با روش کم‏ خطا، پر خطا، تجهیزات استاندارد، تجهیزات مقیاسبندیشده و ترکیبی قرار گرفتند. پس از 5 جلسه اکتساب، آزمون یادداری و انتقال (تحت‌فشار روان‌شناختی) در حضور تماشاگران و ارزیاب اجرا شد. قبل از آزمون یادداری و بلافاصله بعد از آزمون انتقال، پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی- 2 توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و t زوجی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اجرای گروه تمرین با تجهیزات استاندارد (اندازه کامل) در آزمون انتقال نسبت به آزمون یادداری، افت معنی‎داری داشته است. بااین‌وجود در گروه‏های تمرین با تجهیزات مقیاسبندیشده افت معنی‏داری بین دو آزمون مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد استفاده از تجهیزات مقیاسبندیشده در روشی مشابه با تمرین کم‏ خطا باعث یادگیری پنهان دانش آموزان شده و از افت اجرا تحت شرایط فشار روان‌شناختی ممانعت می‎کند. بنابراین میتواند به‌عنوان روشی مناسب برای آموزش مهارتهای حرکتی برای کودکان استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: افت اجرا، تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده، یادگیری پنهان، تمرین کم ‌خطا
متن کامل [PDF 196 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohbatiha M, Jaberimoqadam A A, Shahbazi M. The Effect of Errorless, Error full and scaling equipment on Accuracy of children’s motor performance under Stress. JCP. 2018; 5 (4) :31-40
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2763-fa.html

صحبتیها محمد، جابری مقدم علی اکبر، شهبازی مهدی. تأثیر تمرین کم‌ خطا، پرخطا و مقیاس‎بندی تجهیزات بر دقت اجرای حرکتی کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی. مجله روان‌شناسي شناختي. 1396; 5 (4) :31-40

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2763-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705