TY - JOUR T1 - The effect of Barkley’s attention training and useful sight in children and adult’s visual search TT - بررسی تأثیر آموزش توجه بارکلی و میدان دید مفید بر جستجوی بینایی کودکان و بزرگسالان JF - jcp JO - jcp VL - 1 IS - 1 UR - http://jcp.khu.ac.ir/article-1-1704-fa.html Y1 - 2013 SP - 25 EP - 32 KW - Attention Training KW - visual search KW - reaction time KW - Rate of Correct Responding N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش توجه بر جستجوی بینایی بزرگسالان و کودکان بود. در این پژوهش با استفاده از نمونه­گیری تصادفی هدفمند، 60 آزمودنی با توجه به معیارهای پژوهش (30 آزمودنی بزرگسال و 30 آزمودنی کودک بهنجار) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون توجه متمرکز، ارزیابی مختصر وضعیت روانی و پرسشنامه­ی محقق ساخته (جهت کنترل متغیرها) بود. ابتدا پیش آزمون (توجه متمرکز) برای آزمودنی­ها اجرا شد؛ سپس آزمودنی­های گروه بزرگسال به مدت سه هفته، 5 جلسه­ی 35 دقیقه­ای، آموزش دریافت کردند و گروه کودک نیز 10 جلسه­ی 45 دقیقه­ای، به مدت 5 هفته آموزش دریافت نمودند و در پایان پس­آزمون برای آزمودنی­های هر دو گروه اجرا شد. داده­ها با تحلیل واریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از تأثیر معنا­دار آموزش توجه بر میزان پاسخ صحیح و زمان واکنش جستجوی بینایی بود. با توجه به تأثیر آموزش توجه بر جستجوی بینایی، اهمیت این آموزش­ها بر شکل­دهی پردازش و فرایندهای شناختی صحیح، توجه به محرک­های مورد­نظر و پاسخ­گویی سریع و با دقت، بیش از پیش روشن می­شود. M3 ER -