TY - JOUR JF - jcp JO - JCP VL - 5 IS - 4 PY - 2018 Y1 - 2018/1/01 TI - The Effect of Errorless, Error full and scaling equipment on Accuracy of children’s motor performance under Stress TT - تأثیر تمرین کم‌ خطا، پرخطا و مقیاس‎بندی تجهیزات بر دقت اجرای حرکتی کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی N2 - هدف پژوهش حاضر، مقایسه روش‎های یادگیری کم‏ خطا، پرخطا و مقیاس‎بندی تجهیزات بر دقت پرتاب بسکتبال کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی بود. بدین منظور 50 دانش‎آموز پسر مقطع ابتدایی 10-12 سال به‌طور تصادفی در پنج گروه آزمایشی تمرین با روش کم‏ خطا، پر خطا، تجهیزات استاندارد، تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده و ترکیبی قرار گرفتند. پس از 5 جلسه اکتساب، آزمون یادداری و انتقال (تحت‌فشار روان‌شناختی) در حضور تماشاگران و ارزیاب اجرا شد. قبل از آزمون یادداری و بلافاصله بعد از آزمون انتقال، پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی- 2 توسط شرکت‎کنندگان تکمیل گردید. داده‎ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و t زوجی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اجرای گروه تمرین با تجهیزات استاندارد (اندازه کامل) در آزمون انتقال نسبت به آزمون یادداری، افت معنی‎داری داشته است. بااین‌وجود در گروه‏های تمرین با تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده افت معنی‏داری بین دو آزمون مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می‎رسد استفاده از تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده در روشی مشابه با تمرین کم‏ خطا باعث یادگیری پنهان دانش آموزان شده و از افت اجرا تحت شرایط فشار روان‌شناختی ممانعت می‎کند. بنابراین می‎تواند به‌عنوان روشی مناسب برای آموزش مهارت‎های حرکتی برای کودکان استفاده شود. SP - 31 EP - 40 AU - Sohbatiha, Mohamad AU - Jaberimoqadam, Ali Akbar AU - Shahbazi, Mehdi AD - Associate Professor in Motor Behavior, University of Tehran KW - choking KW - scaled equipment KW - Implicit Learning KW - Errorless practice UR - http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2763-fa.html ER -