Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
1
1
online
1
fulltext
fa
نقش هیجانات مثبت و منفی، خوش بینی و بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات در سازگاری روانشناختی دانشجویان
The Role of Positive and Negative Emotions, Optimism, Pessimism, and Information Processing Styles in the Students’ psychological Adjustment
پژوهشي
Research
<p>در راستای تعیین نقش هیجانات مثبت و منفی، خوش بینی و بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات در سازگاری روانشناختی، تعداد 400 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به شیوه­ی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با استفاده از مقیاس هیجانات مثبت و منفی (PANAS)، آزمون جهت­گیری زندگی (LOT-R)، پرسشنامه­ی شخصیتی کالیفرنیا (CPI) و سیاهه­ی سبکهای پردازش (PMPI)، متغیرهای مورد مطالعه اندازه­گیری شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون معنی­داری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که خوش­بینی، هیجانات مثبت، سبک عقلانی و سبک تجربی پردازش اطلاعات قادرند سازگاری روانشناختی را به طور معنی­دار پیش­بینی کنند. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سازگاری روانشناختی دانشجویان به طور چشمگیر از عوامل هیجانی، اسنادی و شناختی آنها تأثیر پذیر بوده و این مؤلفهها قادرند روند سازگاری روانشناختی آنها را تحتالشعاع خود قرار دهند.<br>
</p>
<p>To determine the role of positive and negative emotion, pessimism, optimism, and information processing styles in the students’ psychological adjustment, using the multi-stage cluster sampling method, 400 students of Tabriz University were selected. They were assessed by the positive and negative affect scales (PANAS), Life Orientation-Revised (LOT-R), California Psychological Test (CPI), and Perceive Modes of Processing Inventory (PMPI). The data was analyzed using multiple regression and Pearson correlation coefficient methods. Findings showed that optimism, positive emotions, and rational and experimental information processing styles could significantly predict the psychological adjustment. Therefore, the present study suggests that the students’ psychological adjustment is considerably influenced by their emotional, attributive, and cognitive factors, so these parameters can affect their process of Psychological adjustment.</p>
ها هیجانات مثبت و منفی , خوشبینی و بدبینی , سبکهای پردازش اطلاعات , سازگاری روانشناختی ,
Positive and Negative Emotion , Optimism and Pessimism , Information Processing Styles , Psychological Adjustment ,
1
8
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-4&slc_lang=fa&sid=1
M.
Bayrami
منصور
بیرامی
dr.byrami@yahoo.com
10031947532846002397
10031947532846002397
No
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
T.
Hashemi
تورج
هاشمی نصرتآباد
10031947532846002398
10031947532846002398
No
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
Sh.
Daneshfar
شیرین
دانشفر
10031947532846002399
10031947532846002399
No
دانشگاه تبریز
J.
Bahadori
جعفر
بهادری خسروشاهی
jafar.b2010@yahoo.com
10031947532846002400
10031947532846002400
Yes
دانشگاه تبریز