Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
1
2
online
1
fulltext
fa
رابطه بین اجزای دانش فراشناختی و درک مطلب خواندن با دیدگاهی تحولی در دانشآموزان پایه های پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی
The relationship between the components of metacognitive knowledge and reading comprehension of students with a developmental approach
پژوهشي
Research
<p>هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اجزای دانش فراشناختی و درک مطلب خواندن با دیدگاهی تحولی در دانشآموزان پایههای پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی بود. جامعه این پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی منطقه 7 آموزش و پرورش تهران است. تعداد 38 نفر دانشآموز دختر پایه سوم راهنمایی و 42 نفر دانشآموز دختر پایه پنجم ابتدایی با شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دانش فراشناختی و پرسشنامه درک مطلب خواندن بود. نتایج نشان داد که: بین نمرات درک مطلب خواندن و اجزای دانش فراشناختی در هر دو پایه تحصیلی و در کل نمونه همبستگی مثبت معنادار وجود دارد؛ در پایه پنجم ابتدایی زیرمقیاس شخص پیشبینیکننده مناسبی برای درک مطلب خواندن است. در پایه سوم راهنمایی زیرمقیاس تکلیف پیشبینیکننده مناسبی برای درک مطلب خواندن است. در کل نمونه شخص و تکلیف با هم 47% از واریانس درک مطلب خواندن را پیشبینی میکنند. دانشآموزان پایه سوم راهنمایی در تمامی اجزای دانش فراشناختی نمرات بالاتری نسبت به دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی داشتند. میانگین درک مطلب دانشآموزان سوم راهنمایی به شکل معناداری بالاتر از دانشآموزان پنجم ابتدایی است.<br>
<em> </em></p>
<p>The present study investigated of relationship between the components of metacognitive knowledge and reading comprehension of students with a developmental approach. Statistics population was fifth grade girl students in elementary school and third grade girl students in secondary school of seventh district of ministry of education in Tehran. 80 students (38 third grade girl students in secondary school and 42 fifth grade girl students in elementary school) were selected with multi stage cluster sampling. Instruments of the study were metacognitive knowledge questionnaire and reading comprehension questionnaire. The result of the study indicated that: there is a positive correlation between metacognitive knowledge and reading comprehension in both grades. Among the elementary school’s fifth grade students, the person subscale was good predictors of reading comprehension. Among the secondary school’s third grade students, the task subscale was good predictors of reading comprehension. The person and task subscales predict 47% of variance of reading comprehension. The third grade girl students in secondary school have higher scores in metacognitive knowledge and reading comprehension than fifth grade girl students in elementary school.<br>
<em> </em></p>
واژههای کلیدی دانش فراشناختی , درک مطلب خواندن , دیدگاه تحولی ,
Key Words metacognitive knowledge , reading comprehension , developmental approach ,
59
66
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-38&slc_lang=fa&sid=1
F.
Mirzaee
فاطمه
میرزایی
10031947532846002436
10031947532846002436
Yes
دانشگاه خوارزمی
P.
Kadivar
پروین
کدیور
10031947532846002437
10031947532846002437
No
دانشگاه خوارزمی
M. H.
Abdollahi
محمد حسین
عبداللهی
abollahimh@yahoo.fr
10031947532846002438
10031947532846002438
No
دانشگاه خوارزمی
V.
Ramezani
ولیاله
رمضانی
ramezani_vali@yahoo.com
10031947532846002439
10031947532846002439
No
دانشگاه فردوسی مشهد