Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
2
3
online
1
fulltext
fa
فرایندهای ارزیابی شناختی و استرس تحصیلی: نقش تعدیل کنندهی جنس و فرهنگ
Cognitive Appraisal Processes and academic Stress: the Moderting role of Sex and Culture
پژوهشي
Research
<p>مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش تعدیل کننده فرهنگ و جنس در رابطه ارزیابی­های شناختی و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو ]112 ایرانی (34 پسر و 78 دختر) و 100 سوئدی (29 پسر و 71 دختر)[ به فرایندهای ارزیابی شناختی اولیه و ثانویه (فولکمن و لازاروس، 1985) و پرسشنامه استرس تحصیلی (زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله­مراتبی نشان داد که رابطه بین ارزیابی­های شناختی اولیه و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی مثبت معنادار و در دانشجویان سوئدی مثبت و غیرمعنادار بود. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله­مراتبی نشان داد که رابطه ارزیابی­های شناختی ثانویه و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی و سوئدی منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در دو جنس رابطه بین ارزیابی­های شناختی اولیه و استرس تحصیلی مثبت و غیرمعنادار و رابطه ارزیابی­های شناختی ثانویه و استرس تحصیلی منفی و معنادار بود. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر در پیش­بینی تجارب تحصیلی استرس­زا بر عدم تشابه ویژگی­های کارکردی ارزیابی­های شناختی اولیه و تشابه ویژگی­های کارکردی ارزیابی­های ثانویه در دو فرهنگ و در مقابل، بر تشابه ویژگی­های کارکردی ارزیابی­های اولیه و ثانویه در دو جنس تاکید کرد.</p>
<p>This study examined the moderating effect of cultural and sex differences on the relationship between appraisal processes with academic stress among male and female Iranian and Swedish university students. On a sample consisting of 212 students [112 Iranian (male 32 and female 78) 100 Swedish (male 29 and female 71)] were administrated the primary and secondary appraisal processes and Academic Stress Questionnaire. The results of multiple regression model showed significant positive relationship between primary appraisal and academic stress among Iranian students and nonsignificant positive relationship between primary appraisal and academic stress among Swedish students. Results also indicated that there was a significant negative correlation between secondary appraisal and academic stress among Iranian and Swedish students. Results also showed that there was a nonsignificant positive relationship between primary appraisal and academic stress and a significant negative relationship between secondary appraisal and academic stress among both sexes. Therefore, the relationship between primary and secondary appraisals and academic stress by sex was not moderated. In sum, these findings emphasize that for the purpose of prediction of academic stress the functional properties of primary appraisal were dissimilar and the functional properties of secondary appraisal were similar in two cultural contexts and the functional properties primary and secondary appraisals were similar in tow sex groups.</p>
ارزیابیهای شناختی اولیه و ثانویه , استرس تحصیلی , تفاوتهای جنسی , تفاوتهای فرهنگی , الگوی اثرات تعدیل کننده ,
primary and secondary appraisals , academic stress , sexual differences , cultural differences , moderating effects model ,
59
68
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-41&slc_lang=fa&sid=1
Omid
Shokri
امید
شکری
oshokri@yahoo.com
10031947532846002340
10031947532846002340
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
Mohammad Naghi
Farahani
محمدنقی
فراهانی
faramn37@yahoo.com
10031947532846002341
10031947532846002341
No
دانشگاه خوارزمی
Reza
Kormi Nouri
رضا
کرمی نوری
reza.kormi-nouri@oru.se
10031947532846002342
10031947532846002342
No
دانشگاه اربرو سوئد
Alireza
Moradi
علیرضا
مرادی
moradi90 @ yahoo.com
10031947532846002343
10031947532846002343
No
دانشگاه خوارزمی