Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
5
1
online
1
fulltext
fa
اثرهای تبیینگری و دانش قبلی بر بار شناختی و انتقال یادگیری در محیطهای یادگیری چندرسانهای مبتنی بر رایانه
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right: 14.2pt;"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 14.2pt;">در پژوهش حاضر اثر تکنیک تبیین­گری (خودتبیین­گری، تبیین­های آموزشی و عدم تبیینگری) با توجه به میزان دانش قبلی یادگیرندگان (یادگیرندگان با دانش بالا و با دانش پایین) در یک محیط یادگیری چندرسانه­ای مبتنی بر رایانه مطالعه شد. تعداد 120 نفر شرکت­کننده (60 نفر با دانش بالا و 60 نفر با دانش پایین) به طور تصادفی از میان دانش­آموزان مقطع متوسطه مدارس فرزانگان و عادی انتخاب شدند و افراد در هر مدرسه به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی منتسب شدند. آموزش در مورد محاسبه­ی مساحت اشکال پیچیده­ی هندسی، به شیوه­ی مثال­های حلشده به دانش­آموزان ارائه شد. شاخص­های بار شناختی و عملکرد انتقال در تفسیر اثر این فعالیت روی یادگیرندگان استفاده شده و تحلیل آماری داده­ها از طریق تحلیل واریانس دو راهه انجام گرفت. نتایج نشان داد که اثر سطوح تبیین­گری بر بار شناختی هنگام آموزش به دانش قبلی یادگیرندگان وابسته است. همچنین دانش­آموزان با دانش قبلی پایین از طریق دریافت تبیین­های آموزشی عملکرد بهتری در آزمون انتقال داشتند و بار شناختی کمتری را تجربه کردند؛ در حالی که، دانش­آموزان با دانش قبلی بالا از طریق خودتبیین­گری عملکرد بهتری در آزمون انتقال نزدیک نشان دادند و بار شناختی کمتری را تجربه کردند، اما این فرضیه در آزمون انتقال دور تأئید نشد. در مجموع دانش­آموزانی که تبیین آموزشی دریافت کرده بودند عملکرد بهتری در آزمون­ها داشته و بار شناختی کمتری را تجربه کردند.</p>
آموزش چندرسانهای؛ خودتبیینگری؛ تبیینهای آموزشی؛ بار شناختی؛ دانش قبلی
11
20
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-622-1&slc_lang=fa&sid=1
masoumeh
ghanbarishokrali
معصومه
قنبری شکرعلی
m.ghanbari251@gmail.com
10031947532846002164
10031947532846002164
Yes
دانشگاه خوارزمی
Hamidreza
Hassanabadi
حمیدرضا
حسنآبادی
hassanabadi.hr@gmail.com
10031947532846002165
10031947532846002165
No
دانشگاه خوارزمی
Parvin
Kadivar
پروین
کدیور
Kadivar220@yahoo.com
10031947532846002166
10031947532846002166
No
دانشگاه خوارزمی