Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
3
3
online
1
fulltext
fa
کارکردهای شناختی، پیش مهارتهای شنیداری و توانشهای زبانی در کودکان تک زبانه و دو زبانه
Cognitive Functions, Listening Pre-skills and Linguistic Abilities in Monolingual and Bilingual Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL">هدف پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای شناختی، پیش مهارتهای شنیداری و توانش<span dir="LTR">­</span>های زبانی در کودکان تک زبانه و دو زبانه است. طرح پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه­ای است. نمونه پژوهش حاضر را 30 نفر از کودکان دو زبانه ی 6 تا 12 سال مرکز چند زبانه­های ایران و 30 نفر از کودکان تک زبانه 6 تا 12 سال مرکز خلاقیت تشکیل می­دهند. نمونه<span dir="LTR">­</span>گیری به شیوه در دسترس و هدفمند انجام شد. ابزار پژوهش آزمون رشد زبان، آزمون هوش کلامی وکسلر و آزمون پیش مهارت­های شنیداری بود. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین کارکردهای شناختی، پیش مهارت های شنیداری و توانش­های زبانی کودکان تک زبانه و دو زبانه تفاوت معنی­داری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر، والدین و نهاد­های آموزشی باید برنامه­های موثر و متنوعی به منظور بهبود مهارت­های شناختی لازم برای یادگیری زبان ایجاد کنند.</p>
<p></p>
<p>The aim of the present study was examining cognitive functions, listening pre-skills and linguistic abilities in monolingual and bilingual children. The research design was causal-comparative. Thirty 6 to 12- year-old bilingual children of Polyglot Center of Iran and thirty 6 to12-year-old monolingual children of Lego Center consisted the statistical population of this study. Purposeful and available sampling method was used in the present study. Language Development Test, Wechsler Nonverbal Intelligence Test and Listening Pre-Skills Test were the tools used in this study. Data were analyzed using multivariate variance analysis. The results showed that there is a significant difference between monolingual and bilingual children in case of cognitive functions, listening pre-skills and linguistic abilities. parents and education officials are recommended to provide comprehensive and various programs to improve cognitive skills needed for language learning.</p>
کلید واژهها: تک زبانهها, دو زبانهها, کارکردهای شناختی, پیش مهارتهای شنیداری, توانشهای زبانی
Keywords: Monolingual, Bilingual, Cognitive functions, Listening pre-skills, Linguistic abilities.
41
52
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-414-1&slc_lang=fa&sid=1
فرحناز
کیان ارثی
10031947532846002293
10031947532846002293
Yes
دانشگاه سمنان
علی
پیرهانی
10031947532846002294
10031947532846002294
No
مرکز چند زبانه های ایران
صدیقه
نصیری پور
10031947532846002295
10031947532846002295
No
دانشگاه سمنان
کوکب
خلیلی پاجی
10031947532846002296
10031947532846002296
No
دانشگاه سمنان