Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر اثر استروپ و فاصلههای زمانی بین دو محرک بر دوره بیپاسخی روانشناختی
The Effect of Stroop Effect and Stimulus Onset Asynchronies on the Psychological Refractory Period
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<h2 dir="RTL"><strong>چکیده:</strong></h2>
<p dir="RTL"><strong>پیش زمینه و هدف:</strong> هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر استروپ بر دوره بی­پاسخی روانشناختی است.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روش­ها:</strong> این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود برای این منظور تعداد 20 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال به صورت در دسترس انتخاب شدند. از شرکت­کنندگان آزمون تکلیف دوگانه به عمل آمد این آزمون شامل چهار فاصله زمانی 50، 100، 300 و 900 هزارم ثانیه بین شروع ناهمزمان دو محرک در دو حالت همخوان و ناهمخوان برای محرک اول و دوم بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ها:</strong> نتایج آزمون اندازه­گیری مکرر با سطح معناداری (05/0 <span dir="LTR">P</span><span dir="LTR">></span>) نشان داد که محرک­های همخوان از محرک­های ناهمخوان زمان پاسخ سریعتری دارند؛ در فاصله­های زمانی کوتاه فرایند خودکار خواندن کلمه با فرایند نام­گذاری کلمه باعث ایجاد تداخل نمی­شود.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه­گیری:</strong> بنابراین عامل استروپ در فاصله­های زمانی کوتاه بیتأثیر بود. تفاوت درونگروهی و عدم سازگاری درونی دو محرک در توالی تکلیف دوگانه ناهمخوان-همخوان عامل افزایش زمان پاسخ به محرک دوم بود؛ بنابراین می­توان گفت که افزایش پیچیدگی محرک اول باعث بیشترین تأخیر در پاسخ دوم می­شود.</p>
<h2><strong>Abstract</strong></h2>
<p><a name="_Toc416081061"><strong>Background & Aims: </strong></a>The aim of this study is to investigate the effect of strop on the psychological refractory period.</p>
<p> <strong>Materials & Methods: </strong>The present study is of semi-experimental. 20 students of Chamran University of Ahwaz, chosen in reach; participated in the study with average age of 23/45±1/45. Each of the participants did a test of strop effect dual task within four intervals of 50, 100, 300, 900 ms between asynchronous onset of the tasks in both congruent and incongruent conditions.</p>
<p><strong>Results:</strong> The results of repeated measurement test with (p>0/05) significant indicate that response time of the congruent stimulant is quicker compared with the incongruent one. In short intervals, the automatic process of reading the word had no overlap with the process of naming the word.</p>
<p><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> Therefore, strop effect in short intervals was not effective and the incongruent condition of strop effect makes the analysis of stimulant complex during the phase of choosing the response. Intra-group difference and internal inconsistency of two stimulants within the sequence of congruent and incongruent dual task increased the response time of the second stimulant. So, increase in the complexity of the first stimulant causes the longest delay of the second one.</p>
اثر استروپ, زمان واکنش, تکلیف دوگانه, توجه انتخابی, حالت همخوان, حالت ناهمخوان
stroop effect, Reaction Time, Dual task, Sectional attention, congruent, incongruent
51
60
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-731-1&slc_lang=fa&sid=1
saeed
Alboghbeish
سعید
البوغبیش
Albogbish@Gmail.Com
10031947532846002203
10031947532846002203
Yes
Shahid Chamran University Of Ahvaz
داشنگاه شهید چمران اهواز
Rasool
Abedanzadeh
رسول
عابدان زاده
rasoolabedanzade@yahwo.com
10031947532846002204
10031947532846002204
No
Shahid Chamran University Of Ahvaz
داشنگاه شهید چمران اهواز
nahid
Shetab Boushehri
ناهید
شتاب بوشهری
nahid3shetab@yaheo.com
10031947532846002205
10031947532846002205
No
Shahid Chamran University Of Ahvaz
داشنگاه شهید چمران اهواز
Afkham
Daneshfar
افخم
دانشفر
nsafzaly@gmail.com
10031947532846002206
10031947532846002206
No
Alzahra University Of Tehran
دانشگاه الزهرا تهران