دوره 1، شماره 1 - ( 9-1392 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 53-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (7272 مشاهده)

مطالعه­ی حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویرسازی ذهنی بر بهبود عملکرد حرکتی ورزشکاران رشته­ی ایروبیک صورت گرفته است. در این مطالعه که از نوع مطالعات آزمایشی است؛ 40 دختر ورزشکار رشته­ی ایروبیک با میانگین سنی 3/22 سال به طور داوطلبانه در طرح آزمایشی شرکت نمودند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و گواه گمارده شدند. طرح آزمایشی این پژوهش شامل 13 جلسه برنامه­ی تصویرسازی ذهنی بود (3 روز در هفته و به مدت یک ماه)، که در پایان هر جلسه، تمرین فیزیکی تنها در مورد گروه تجربی اعمال شد. هر دو گروه تجربی و گواه در چهار نوبت پیش آزمون، میان آزمون، پس آزمون و پیگیری (دو ماه پس از اتمام مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی آزمودنی­ها از چک لیست عملکرد حرکتی که توسط مربی (محقق) و داور رشته­ی ایروبیک در یک مقیاس ده درجه­ای تنظیم شده بود، استفاده گردید؛ و به منظور تحلیل داده­ها و خنثی نمودن اثر پیش آزمون از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.مطابق با یافته‌های به­دست آمده، تغییرات نمرات عملکرد حرکتی در ارزیابی‌های میان آزمون، پس آزمون و پیگیری، تغییرات معناداری نشان داد؛ در نتیجه می­توان چنین استنباط نمود که تصویرسازی ذهنی می­تواند بر پیشرفت عملکرد حرکتی تأثیر گذار باشد.
 

متن کامل [PDF 623 kb]   (7720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: 1395/3/23 | انتشار: 1395/3/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.