[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 10-21 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان در اضطراب امتحان دانش‌آموزان
جعفر حسنی*
دانشگاه خوارزمی ، hasanimehr57@yahoo.com
چکیده:   (2372 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان در اضطراب امتحان دانش­آموزان بود. با استفاده از روش نمونه­برداری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای 330 نفر (165 دختر و 135 پسر) از دانش­آموزان مقطع متوسطه انتخاب شدند و توسط نسخه­ی فارسی پرسش­نامه­ی نظم­جویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون،2001) و مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین راهبردهای سازگارانه­ی نظم­جویی شناختی هیجان، راهبردهای ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه­گیری هر دو مولفه­ی نگرانی و هیجان­پذیری اضطراب امتحان را مورد پیش­بینی قرار دادند، درحالی­که نمره­ی کل اضطراب امتحان توسط راهبردهای ارزیابی مجدد مثبت و تمرکز مجدد بر برنامه­ریزی پیش­بینی شد. از بین راهبردهای ناسازگارانه، راهبردهای ملامت خویش و فاجعه­سازی مولفه­ی نگرانی و نمره­ی کل اضطراب امتحان را موررد پیش­بینی قرار دادند. همچنین مولفه­ی هیجان­پذیری از طریق راهبردهای ناسازگارنه ملامت خویش، فاجعه­سازی و نشخوارگری مورد پیش­بینی قرار گرفت. یافته­های پژوهش حاضر نشان می­دهد که مقابله­ی شناختی ناکارآمد یکی از دلایل بروز اضطراب امتحان است و با آموزش راهبردهای کارآمد نظم­جویی شناختی  هیجان می­توان گام­های اساسی در مداخلات مبتنی بر اضطراب امتحان برداشت.

واژه‌های کلیدی: تجارب هیجانی، نظم‌جویی شناختی هیجان، اضطراب، اضطراب امتحان
متن کامل [PDF 613 kb]   (1306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasani J. The role of the cognitive emotion regulation strategies in student’s test anxiety. JCP. 2014; 2 (1) :10-21
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2002-fa.html

حسنی جعفر. نقش راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان در اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجله روان‌شناسي شناختي. 1393; 2 (1) :10-21

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2002-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه روانشناسی شناختی فصلنامه روانشناسی شناختی
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3741