دوره 4، شماره 1 و 2 - ( 6-1395 )                   جلد 4 شماره 1 و 2 صفحات 41-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه خوارزمی ، saadattalab2009@gmail.com
چکیده:   (4672 مشاهده)

 هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تأثیر آموزش به دو شیوه نقشه­های مفهومی و سنتی بر یادگیری دانش­آموزان درباره مفاهیم درس شیمی­سال سوم دبیرستان است که با استفاده از تئوری فضای دانش به تجزیه و تحلیل آن پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان سال سوم دبیرستان پسرانه شهرستان ایلام (250 نفر) در سال تحصیلی 1392-1391 می­باشد در این پژوهش از نمونه در دسترس استفاده شده و دو کلاس سوم دبیرستان از مدارس امام علی(ع) و صاحب الزمان (عج) بطور تصادفی برای روش تدریس کاوشگری و سنتی انتخاب شدند. تعداد دانش­آموزان هر یک از این دو گروه 64 نفر بوده و این پژوهش به روش شبه­تجربی اجرا گردید. برای گردآوری داده­ها از آزمون­های یادگیری و نگرش­سنج محقق­ساخته استفاده و بصورت پیش­آزمون و پس­آزمون انجام شد. روایی آنها توسط پنج نفر از اساتید علوم تربیتی و ده نفراز اساتید و معلمان شیمی مورد تایید گرفت. برای پایایی آزمون از آلفای کرانباخ استفاده شد­که مقدار آن برای دانش و نگرش به ترتیب برابر 79/0 و 74/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تئوری فضای دانش و نرم افزار­آماری پاتر استفاده شده و برای مقایسه میانگین گروه­ها آزمون t انجام شد. پس آزمون نشان داد تفاوت نگرش در دو گروه معنی­دار است و ساختارهای دانش گروه کاوشگری منسجم­تر بوده و مسیر بحرانی آموزش آن متفاوت از مسیر گروه سنتی است.

متن کامل [PDF 2134 kb]   (1939 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/30 | پذیرش: 1395/7/5 | انتشار: 1395/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.