دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم، شماره سوم، پاییز 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 15-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روان شناسی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران ، eahmadi1356@gmail.com
چکیده:   (1018 مشاهده)
هنگامی که مردم می خواهند یک تصمیم احساسی بگیرند، ممکن است از اطلاعاتی که می تواند تصمیم عقلانی را در آنها قوی تر کند فرار کنند. با هدف بررسی اطلاعات گریزی به عنوان راهبردی برای آسان سازی تصمیم های احساسی و در یک طرح آزمایشی، فراخوان شرکت در پژوهش به سی هزار مشترک تلفن همراه ساکن تهران و کرج پیامک شد و در نهایت 383 نفر (149 مرد) با میانگین سنی 32 سال در پژوهش شرکت کردند. نخست، آزمودنی ها با یک گزینۀ عقلانی و یک گزینۀ احساسی روبه رو شدند و سپس اطلاعات گریزی آنها اندازه گیری شد. آنگاه آزمودنی ها به گونۀ تصادفی به سه گروه گمارده شدند و همان اطلاعاتی که از آن گریخته بودند به سه شکل گوناگون به آنها داده شد. در پایان، آزمودنی ها یکی از دو گزینه را برگزیدند و کشش آنها به گزینۀ احساسی اندازه گیری شد. آزمون Ɀ و تحلیل رگرسیون لُجیستیک نشان داد که بیشترِ آزمودنی ها از اطلاعات فرار کردند، امّا همین اطلاعات بر تصمیم آنها اثر گذاشت، آزمودنی هایی که از اطلاعات فرار کردند گزینۀ احساسی را بیشتر انتخاب کردند، و هر اندازه کشش آزمودنی ها به گزینۀ احساسی بیشتر بود، اطلاعات گریزی آنان نیز بیشتر بود. پس مردم از اطلاعات فرار می کنند تا آسان تر بتوانند تصمیم های احساسی بگیرند.    
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/5 | پذیرش: 1399/2/16 | انتشار: 1399/2/16