دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم، شماره سوم، پاییز 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 58-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه کاشان ، As_Jafari@sbu.ac.ir
چکیده:   (781 مشاهده)
هدف پژوهش تعیین اثربخشی بازی‌های شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌‌آزمون-پس‌‌آزمون با گروه گواه و یک پیگیری دو ماهه و جامعه ‌آماری دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی در مرکز آموزش و توانبخشی ویژه ناتوانی یادگیری در شهرستان زرندیه- ساوه بودند.30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در گروه‌های 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش آزمون‌های ریاضیات کی مت کنولی (1988) و ادراکی-دیداری فراستیک (1963) بود که در سه مرحله در مورد هر دو گروه و برنامه بازی‌های شناختی- رفتاری شاوفر و همکاران (2002) در 9 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازی‌های شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضی (13/43=F، 001/0=P) و ادراک روابط فضایی (48/37=F، 001/0=P) دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری تاثیر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. از آن جایی که بازی‌های شناختی- رفتاری احتمالا منجر به تقویت مهارت‌های اولیه ریاضی و ادراک دیداری- فضایی، ادراک فاصله، حرکت و جهت‌یابی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی می‌شود، می‌توان از این روش روانی- آموزشی که بکارگیری آن کم هزینه و موثر است، برای بهبود کودکان با اختلال ریاضی استفاده کرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/4 | پذیرش: 1399/3/14 | انتشار: 1399/3/14