دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم، شماره چهار، زمستان 1398 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 56-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه مرکز آموزش عالی شهید شرافت ، fasghari1@gmail.com
چکیده:   (326 مشاهده)

تاثیر فراشناخت در آموزش و یادگیری مورد تاکید پژوهشگران است. هدف از انجام این پژوهش بررسی دانش و مهارت فراشناختی دانشجویان رشته فیزیک دانشگاه فرهنگیان در حل مسئله‌های مکانیک است. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری است و از روش‌های تفکر بلند، مصاحبه و مشاهده در شرایط طبیعی، برای جمع‌آوری داده‌ها و بررسی دانش و مهارت فراشناختی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان استفاده شده است. با توجه به اهمیت دانش و مهارت فراشناختی در کیفیت آموزش و یادگیری معلمان و دانشجویان، از نمونه گیری هدفمند استفاده شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان ترم اول رشته فیزیک پردیس نسیبه از دانشگاه فرهنگیان تهران، در مجموع چهل و دو نفر دختر، بودند. همچنین سنجش فراشناخت برای حل مسئله‌های مکانیک در بخش سینماتیک انجام شد. در این پژوهش نمونه‌های مورد بررسی شامل دانشجویانی بود که کمتر از شش ماه قبل آزمون ورودی دانشگاه‌ را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند. همچنین یک روز قبل از شروع پژوهش در آزمون درس فیزیک پایه1 دانشگاه شرکت کردند، لذا برای حل مسئله مورد نظر در حد قابل قبولی از آمادگی و دانش لازم برخوردار بودند. این تحقیق در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول، برای هر دانشجو چند بار و هر بار دو تا سه مسئله در نظر گرفته شد. برای آشنایی دانشجویان با روش تفکر بلند (آمادگی برای اجرای مرحله دوم) این روش را با کمک پژوهشگر تمرین کردند. در مرحله دوم پژوهش، پژوهشگر با شش نفر از دانشجویان، که علاقه‌ و همکاری بیشتری داشتند، مصاحبه کرد. در مرحله سوم رفتار تمام چهل و دو دانشجو، در طول ترم تحصیلی، هنگام حل مسئله در شرایط طبیعی مشاهده و ثبت شد. بنابراین از هر سه روش گردآوری داده‌ها یعنی: تفکر بلند، مصاحبه و مشاهده در شرایط طبیعی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که: اغلب دانشجویان مورد بررسی، دارای دانش فراشناختی متوسط و مهارت فراشناختی بسیار ضعیفی بودند. زیرمولفه‌های "دانش از خود" و "دانش از وظیفه"، دانشجویان در حد متوسط اما زیر مولفه "دانش از راهبرد" بسیار ضعف ارزیابی ‌شد. همچنین از مولفه‌های مهارت‌های فراشناختی تنها دو زیر مولفه "برنامه‌ریزی" و "پایش" در مرحله خواندن مسئله در حد متوسط بود. سایر زیر شاخص مهارت‌های فراشناختی مانند: "تامل" و تفسیر صورت مسئله، "ارزیابی هدف"، "بررسی منطقی بودن پاسخ"، "جستجو برای یافتن راه حل ساده‌تر" و "ارزیابی صحت محاسبات" بسیار ضعیف ارزیابی شد. بیشترین ضعف مهارت‌های فراشناختی، در زیرمولفه‌های "خود ارزیابی" در حین حل مسئله و "خود ارزیابی" در پاسخ مسئله بود.

​​
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/6 | پذیرش: 1399/4/28 | انتشار: 1399/4/28