دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم، شماره سه، پاییز 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 73-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی ، nhadidi@iau.ac.ir
چکیده:   (3162 مشاهده)
خلاقیت می­تواند نقش مهمی در دنیای امروز و به‌خصوص حیطۀ آموزش ایفا کند. استفاده از روش‌های خلاقانه در آموزش، می­تواند در رویارویی با شرایط پر­استرس به دانش آموزان کمک کند و باعث ارتقاء در یادگیری شود؛ ولی متأسفانه در سیستم‌های آموزشی بهای اندکی به خلاقیت داده می‌شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش تفکر واگرا و تفکر استعاره­ای به عنوان روش‌های خلاقیت بر تفکر انتقادی در زبان‌آموزان انگلیسی انجام شد. این پژوهش مطالعه‌ای آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش حاضر شامل دانشجویان کلاس­های تافل در جهاد دانشگاهی دانشگاه تبریز بودند و حجم نمونه بر اساس روش پژوهش 45 نفر انتخاب گردید و  برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ تفکر انتقادیِ هانی و جهت تجزیه و تحلیل داده­‌ها از روش تحلیلِ کوواریانس، استفاده شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که گرچه نمرۀ تفکر انتقادی در گروه تفکر واگرا از نمرۀ گروه تفکر استعاره‌ای بالاتر است، این تفاوت در سطح معنادار نبوده، اما هر دو روش در بهبود تفکر انتقادی در سطح معنادار اثربخش بودند. اگرچه نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است تا بتوان تأثیر خلاقیت بر تفکر انتقادی را بهتر و عمیق­تر درک کرد، اما تحقیق حاضر بیان می­کند که استفاده از روش‌های خلاقانه می­تواند باعث افزایش خلاقیت و همچنین تفکر انتقادی در فراگیران شده و معلمان می­توانند از هر دو روش خلاقیت در آموزش زبان انگلیسی استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 726 kb]   (1305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/10 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.