دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم، شماره سوم، پاییز 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 30-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی ، n_nazarboland@sbu.ac.ir
چکیده:   (1238 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی توجه­انتخابی، کنترل­بازداری و حافظه­کاری سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف بود. این مطالعه تجربی به صورت مورد­منفرد و از نوع  A-B بود که در آن که تعداد 6 نفر سالمند (4 زن و 2 مرد) مبتلا به اختلال­شناختی­خفیف با میانگین سنی 62 سال، از طریق نمونه­گیری در دسترس هدفمند انتخاب و به روش تصادفی­ساده در دو گروه کنترل(3n=) و آزمایش (3n=) جایگذاری گردیدند. ارزیابی توجه­انتخابی، کنترل­بازداری و حافظه­کاری به­­ترتیب با آزمون­های «استروپ»، «برو/ نرو» و «یک محرک قبل» صورت پذیرفت و برنامه توانبخشی «آرام» طی 10 جلسه فردی یک­ساعته برای گروه آزمایش ارائه گردید. برای هر آزمودنی­ گروه آزمایشی 6 ارزیابی (قبل، حین، بلافاصله بعد از اتمام و دو ماه پس از خاتمه مداخله) انجام شد و گروه کنترل نیز همزمان بدون دریافت هرگونه مداخله­ای ارزیابی­شدند. استفاده از تحلیل­دیداری نشان داد نمرات گروه آزمایش در هر­سه آزمون کارکرد­اجرایی، در طی ارزیابی­های خلال مداخله رو به افزایش بوده است؛ اما نمرات گروه کنترل تغییر چشم­گیری نداشته­است. همچنین پی­گیری دو ماهه نیز نشان از ثبات اثر مداخله در گروه آزمایش­داشت. می­توان اظهار داشت این برنامه توانبخشی شناختی باعث بهبود کارکردهای توجه­انتخابی، کنترل بازداری و حافظه­کاری در سالمندان دارای اختلال­شناختی­خفیف شده­است. نظر به وجود قراین مبنی بر احتمال تبدیل اختلال­شناختی­خفیف به اختلالات شناختی عمیقتر نظیر آلزهایمر، یافته­هایی این­چنین، می­توانند موید امکان کمک­گرفتن از تکنولوژی، در راستای بهبود کارکردهای شناختی سالمندان مبتلا به اختلال­شناختی­خفیف با صرف هزینه­های کمتر درمانی باشند.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/14 | پذیرش: 1399/2/23 | انتشار: 1399/2/23