دوره 7، شماره 4 - ( 12-1398 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 71-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zakibakhsh Mohammadi N, Basharpoor S, Narimani M, Kord M. The effectiveness of emotional working memory training on improving the self-injury behaviors of people with borderline personality disorder. JCP. 2020; 7 (4) :71-90
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3255-fa.html
دکی بخش محمدی نسیم، بشرپور سجاد، نریمانی محمد، کرد مسلم. بررسی اثربخشی آموزش حافظه‌ی کاری هیجانی بر بهبود رفتارهای خودجرحی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. مجله روان‌شناسي شناختي. 1398; 7 (4) :71-90

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3255-fa.html


گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
چکیده:   (325 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه ­ی کاری با محرک عاطفی بر کاهش رفتارهای خودجرحی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی و طرح آن پیش ­آزمون و پس­ آزمون با گروه گواه بود. تمامی دانشجویان دارای علائم اختلال شخصیت مرزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 96-97 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که تعداد 40 نفر از آنها به روش غربالگری با  استفاده از مقیاس اختلال شخصیت مرزی (STB) و مصاحبه بالینی ساختاریافته­ی SCID-II انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 10 جلسه­30 تا  45 دقیقه­ای در 10 روز طی 2 هفته هر روز هفته (به جز پنجشنبه و جمعه) تحت آموزش حافظه­ کاری با محرک عاطفی قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه هیچ­ گونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمع­ آوری اطلاعات هر دو مرحله­ پیش­ آزمون و پس ­آزمون از پرسشنامه آسیب به خود سانسون و ویدرمن (SHI) استفاده شد. به منظور تحلیل داده­ ها از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودجرحی آزمودنی ­ها گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل در مرحله پس­ آزمون، به طور معنی‌داری کاهش یافته است.  بر اساس پژوهش حاضر آموزش حافظه­ کاری با محرک عاطفی از طریق تقویت کنترل شناختی بر کاهش رفتارهای تکانه‌ای نظیر خودجرحی اثر گذار است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/9 | پذیرش: 1399/5/18 | انتشار: 1399/5/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb