Ethics code: IR.UM.REC.1399.099
Khalili-Torghabeh S, Salehi Fadardi J, Sepehri Shamloo Z, Rasoulzadeh Tabatabai S K. Cognitive Biase in Illness Anxiety Disorder: Attentional Bias, Interpretation Bias, and Memory Bias. CPJ 2025; 13 (1)
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3856-fa.html
خلیلی طرقبه صائمه، صالحی فدردی جواد، سپهری شاملو زهره، رسول زاده طباطبایی سید کاظم. سوگیری های شناختی در اختلال اضطراب بیماری: سوگیری توجه، سوگیری تفسیر و سوگیری حافظه. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1404; 13 (1)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3856-fa.html
دانشگاه فردوسی مشهد ، j.s.fadardi@um.ac.ir
چکیده: (75 مشاهده)
سوگیریهای شناختی از عوامل اثرگذار در تبیین اختلال اضطراب بیماری هستند و به همین جهت شناخت سوگیری های موجود در اختلال اضطراب بیماری می تواند به درمان های اثربخش تر کمک نماید. پژوهش حاضر به منظور بررسی سوگیریهای توجه، تفسیر و حافظه در افراد مبتلا و غیرمبتلا به اختلال اضطراب بیماری انجام گرفت. افراد نمونه شامل 142 نفر بودند که از سرتاسر کشور به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه ی اضطراب سلامت و افسردگی بک و تکالیف رایانهای سنجش سوگیری توجه، تفسیر و حافظه، تفاوتهای موجود در پردازش اطلاعات بین دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل از پژوهش با آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری نسبت به افراد غیرمبتلا، تمایل بیشتری به سوگیری توجه به نشانههای تهدیدآمیز دارند و اطلاعات مبهم مرتبط با بیماری را بهطور منفی تری تفسیر میکنند، اما در مورد سوگیری تفسیر مثبت، تفاوتی بین دو گروه مبتلا و غیر مبتلا مشاهده نشد. همچنین، افراد مبتلا، اطلاعات مرتبط با بیماری را بیشتر به یاد می آوردند. یافتهها نشان می دهد که افراد مبتلا به اضطراب بیماری در پردازش اطلاعات مربوط به بیماری، سوگیری در توجه، تفسیر منفی و حافظه نشان می دهند. این پژوهش بر اهمیت شناسایی و هدفگذاری این سوگیریها در درمانهای روانشناختی تأکید دارد و با توجه به نقش سوگیریهای شناختی در شکلگیری و تداوم اضطراب بیماری، به کارگیری روش های مداخله ای مانند تعدیل سوگیری شناختی به منظور اثرگذاری مستقیم بر این سوگیریها را پیشنهاد می کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی شناختی دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1404/5/5