TY - JOUR T1 - Cognitive Functions, Listening Pre-skills and Linguistic Abilities in Monolingual and Bilingual Children TT - کارکردهای شناختی، پیش مهارتهای شنیداری و توانش‌های زبانی در کودکان تک زبانه و دو زبانه JF - jcp JO - jcp VL - 3 IS - 3 UR - http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2568-fa.html Y1 - 2016 SP - 41 EP - 52 KW - Key‌words: Monolingual KW - Bilingual KW - Cognitive functions KW - Listening pre-skills KW - Linguistic abilities. N2 - چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای شناختی، پیش مهارتهای شنیداری و توانش­های زبانی در کودکان تک زبانه و دو زبانه است. طرح پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه­ای است. نمونه پژوهش حاضر را 30 نفر از کودکان دو زبانه ی 6 تا 12 سال مرکز چند زبانه­های ایران و 30 نفر از کودکان تک زبانه 6 تا 12 سال مرکز خلاقیت تشکیل می­دهند. نمونه­گیری به شیوه در دسترس و هدفمند انجام شد. ابزار پژوهش آزمون رشد زبان، آزمون هوش کلامی وکسلر و آزمون پیش مهارت­های شنیداری بود. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین کارکردهای شناختی، پیش مهارت های شنیداری و توانش­های زبانی کودکان تک زبانه و دو زبانه تفاوت معنی­داری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر، والدین و نهاد­های آموزشی باید برنامه­های موثر و متنوعی به منظور بهبود مهارت­های شناختی لازم برای یادگیری زبان ایجاد کنند. M3 ER -