%0 Journal Article %A Sohbatiha, Mohamad %A Jaberimoqadam, Ali Akbar %A Shahbazi, Mehdi %T The Effect of Errorless, Error full and scaling equipment on Accuracy of children’s motor performance under Stress %J Jornal of Cognitive Psychology %V 5 %N 4 %U http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2763-fa.html %R %D 2018 %K choking, scaled equipment, Implicit Learning, Errorless practice, %X هدف پژوهش حاضر، مقایسه روش‎های یادگیری کم‏ خطا، پرخطا و مقیاس‎بندی تجهیزات بر دقت پرتاب بسکتبال کودکان در شرایط فشار روان‌شناختی بود. بدین منظور 50 دانش‎آموز پسر مقطع ابتدایی 10-12 سال به‌طور تصادفی در پنج گروه آزمایشی تمرین با روش کم‏ خطا، پر خطا، تجهیزات استاندارد، تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده و ترکیبی قرار گرفتند. پس از 5 جلسه اکتساب، آزمون یادداری و انتقال (تحت‌فشار روان‌شناختی) در حضور تماشاگران و ارزیاب اجرا شد. قبل از آزمون یادداری و بلافاصله بعد از آزمون انتقال، پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی- 2 توسط شرکت‎کنندگان تکمیل گردید. داده‎ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و t زوجی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اجرای گروه تمرین با تجهیزات استاندارد (اندازه کامل) در آزمون انتقال نسبت به آزمون یادداری، افت معنی‎داری داشته است. بااین‌وجود در گروه‏های تمرین با تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده افت معنی‏داری بین دو آزمون مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می‎رسد استفاده از تجهیزات مقیاس‎بندی‎شده در روشی مشابه با تمرین کم‏ خطا باعث یادگیری پنهان دانش آموزان شده و از افت اجرا تحت شرایط فشار روان‌شناختی ممانعت می‎کند. بنابراین می‎تواند به‌عنوان روشی مناسب برای آموزش مهارت‎های حرکتی برای کودکان استفاده شود. %> http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2763-fa.pdf %P 31-40 %& 31 %! %9 Research %L A-10-813-1 %+ Associate Professor in Motor Behavior, University of Tehran %G eng %@ 2345-5780 %[ 2018