Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
4
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و آموزش نوروفیدبک بر بهبود باورهای فراشناختی و علائم اضطراب در دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی (تک آزمودنی)
A Comparative Study of the Effectiveness of Metacognitive Therapy with Neurofeedback Training on Metacognitive Beliefs and Anxiety Symptoms in Female Students with Social Anxiety Disorder (single subject)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><span style="line-height: 20.8px">هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت با نوروفیدبک در بهبود باورهای فراشناختی و علائم اختلال اضطراب اجتماعی بود. این پژوهش از نوع مطالعه تک آزمودنی و نمونه گیری داوطلبانه بود. 5 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی، براساس شدت اختلال (خفیف تر یا شدید) همتا شده، به صورت تصادفی در دو گروه فراشناخت و نوروفیدبک جای گرفتند. از مصاحبه بالینی </span><span dir="LTR" style="line-height: 20.8px">DSM-IV-TR</span><span style="line-height: 20.8px">، پرسشنامه هراس اجتماعی کانور، پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند و پرسشنامه باورهای فراشناختی استفاده شد. درمان فردی فراشناخت در 8 جلسه هفتگی و نوروفیدبک 16جلسه، سه بار در هفته اجرا شد. پرسشنامه ها در خط پایه، انتهای درمان و پیگیری 45 روزه تکمیل شدند، به علاوه پرسشنامه کانور دوبار در میانه درمان (یک سوم و دو سوم مدت دوره درمان) نیز تکمیل گردید. برای تحلیل داده­ها از شاخص درصد بهبودی استفاده گردید. یافته­ها نشان دهنده اثربخشی هردو درمان در نشانه­های اضطرابی آزمودنی­ها، با دامنه درصدهای بهبودی متفاوت در هر فرد بود. میانگین درصدهای بهبودی آزمودنی­ها برای هردو درمان در اختلال اضطراب اجتماعی، تفاوت معناداری نداشت. اگرچه بیشترین بهبودی در باورهای فراشناختی در آزمودنی­های گروه فراشناخت ایجاد شده بود. بهبودی همه آزمودنیها در دوره پیگیری ادامه یافته بود. بطورکلی درمان فراشناخت و نوروفیدبک به­طور اثربخشی توانستند اختلال اضطراب اجتماعی را بهبود بخشند اما اثربخشی بیشتر درمان فراشناخت برای کاهش علائم اضطراب اجتماعی خفیف و نوروفیدبک برای اختلال اضطراب اجتماعی شدیدتر مشاهده شد.</span></p>
<p><span style="line-height: 20.8px">The aim of this research was to compare the effectiveness of MCT and Neurofeedback on metacognitive believes and symptoms of SAD. This research was a single subject study with volunteer sampling method. 7 students from Ferdowsi and Farhangian universities with diagnosis of SAD have been matched and assigned into one of the three groups (control, MCT and Neurofeedback).DSM-IV structured interview,Conner's Social Phobia Inventory, Watson and Friend's social anxiety questionnair, metacognition questionnair have been used before and after intervention and in 45 days follow-up. Conner's Inventory also had been answered 2 times within the treatment. 8 session per week for MCT and 16 sessions 3 times each week for neurofeedback has been performed. Percent recovery is used for data analysis. Results showed MCT and neurofeedback were effective in treating SAD with different range of percent recovery in each one of the subjects. But the mean of percent recoveries weren't different between the two interventions. Although metacognitive believes changed more in MCT. Percent recovery has improved in the follow up. In general, MCT and Neurofeedback are both effective in reducing SAD but MCT was more effective in milder SAD and Neurofeedback was more effective in more severe SAD than MCT.</span></p>
اضطراب اجتماعی, اضطراب, فراشناخت درمانی, نوروفیدبک
Social Anxiety Disorder, Anxiety, Metacognitive therapy, Neurofeedback
19
30
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-537-1&slc_lang=fa&sid=1
fatemeh
ghayourkazemi
فاطمه
غیورکاظمی
fgkazemi@yahoo.com
10031947532846002215
10031947532846002215
No
دانشگاه فردوسی مشهد
zohreh
sepehri shamloo
زهره
سپهری شاملو
z.s.shamloo@um.ac.ir
10031947532846002216
10031947532846002216
Yes
دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی
ali
mashhadi
علی
مشهدی
mashhadi@um.ac.ir
10031947532846002217
10031947532846002217
No
دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی
ali
ghanaei
علی
غنائی
alighanaei@gmail.com
10031947532846002218
10031947532846002218
No
دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی
frozan
pasalar
فروزان
پاسالار
10031947532846002219
10031947532846002219
No
دانشگاه فردوسی مشهد