Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهه گرایش به تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشگاههای جامع شهر تهران
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیها روانسنجی سیاهه گرایش به تفکر انتقادی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">CTDI</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> بین یک نمونه بهنجار از دانشجویان ایرانی بود.</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر از نوع مطالعات </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">همبستگی</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دانشگاههای جامع شهر تهران (دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران و دانشگاه شاهد) بود که از این بین</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> 330 نفر (175 زن، 155 مرد) از دانشجویان با روش نمونه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> در ابتدا پرسشنامه به روش ترجمه مضاعف ترجمه شد و توسط متخصصان تأیید شد. برای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بررسی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روایی </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">سازه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">به</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مؤلفههای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اصلی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">و نیز</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روش </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">همسانی درونی (</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">آلفای کرونباخ)</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">استفاده گردید. برای بررسی روایی همگرا از ضرایب همبستگی آن با آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">CCTDI</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) استفاده گردید.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> همچنین به منظور بررسی پایایی این پرسشنامه از روشهای بازآزمایی پس از دو هفته (40 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">N</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج حاصل از تحلیل عاملی و چرخش واریماکس برای تعیین روایی سازه نشان داد که این سیاهه از سه عامل خلاقیت، پختگی و تعهد اشباع شده است. در روش همسانی درونی، آلفای کرونباخ برای هر کدام از خرده مقیاسها مورد محاسبه قرار گرفت که نتایج برای خرده مقیاس خلاقیت (61/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">r=</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، پختگی (</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">38/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">r=</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و تعهد (81/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">r= </span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) را نشان داد که نشان دهنده همبستگی خردهمقیاسها با هم و با کل مقیاس است (75/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">r=</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در بررسی روایی همگرا با اجرای سیاهه گرایش به تفکر انتقادی و آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا، همبستگی نمره کلی مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا با عامل خلاقیت سیاهه معنادار نبود اما با عاملهای تعهد و پختگی معنادار شد. نتایج حاصل از بررسی پایایی این مقیاس نیز ضریب همبستگی درونی برای عاملهای خلاقیت (56/0) پختگی (37/0) و تعهد (68/0) نشان داد. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، میتوان از </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">سیاهه گرایش به تفکر انتقادی در جهت دستیابی به اهداف پژوهشی و آموزشی در جامعه ایرانی استفاده کرد.</span></span><br>
<br>
The present study aimed to investigate the psychometric properties of the Dispositions to Critical Thinking Inventory (DCTI) among a normal sample of Iranian students. The present study is a correlation study. The population of the study consisted all students of Tehran’s universities (Shahid Beheshti University, Tehran University, and Shahed University). 330 students (175 females, 155 males) were selected by multi-stage cluster sampling. At first, the inventory was translated through double translation method and verified by the specialists. To assess construct validity, the exploratory factor analysis as well as internal consistency (Cronbach’s alpha) was used. To assess the convergent validity, the correlation coefficients between the DCTI and the California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) was used. Finally, in order to assess the reliability of the questionnaire, the test-retest after 2 weeks (N=40) and Cronbach’s coefficients were employed. Results from factor analysis and varimax rotation to determine construct validity showed that this inventory was saturated by three factors, innovativeness, maturity and commitment. To investigate its convergence validity, the results of correlation scores of the dispositions of critical thinking with the California critical thinking skills test score showed that the correlation between the critical thinking skills score and the California critical thinking skills test score was not significant, but it had a significant relationship with the two other factors. Using the internal consistency method, the Cronbach’s alpha for each of the subscales was calculated and following results obtained: 0.61 for innovativeness subscale, 0.38 for maturity, and 0.81 for commitment, which indicates dispositions to the critical thinking subscales had a positive and significant correlation with each other and with the total score of the inventory (r = 0.75). The obtained results of test-retest scores after one-week interval and internal correlation coefficient were calculated as follows: 0.564 for creativity, 0.372 for maturity, and 0.682 for commitment subscales.<br>
According to the results of the present study, the DCTI can be used for educational and research goals in Iranian population.<br>
کلیدواژهها: گرایش به تفکر انتقادی, مشخصات روانسنجی, تحلیل عاملی, هنجاریابی
Key words: Dispositions to Critical Thinking, Psychometric properties, factor analysis, Standardization
1
10
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-200-1&slc_lang=fa&sid=1
سمیرا
هاتفی
hatefi.id@gmail.com
10031947532846002257
10031947532846002257
Yes
پژوهشکده علوم شناختی
امین
ارکان
amin.arkan@gmail.com
10031947532846002258
10031947532846002258
No
دانشگاه خوارزمی
محمود
حیدری
M-Heydari@sbu.ac.ir
10031947532846002259
10031947532846002259
No
دانشگاه شهید بهشتی