Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان
The effectiveness of attention training on the reading performance of students with dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از دانشآموزان که تشخیص نارساخوانی و نقص توجه در شهرستان پاوه با توجه به نمونه گیری در دسترس با استفاده از آزمون نارساخونی و آزمون توجه تولوز- پیرون انتخاب و سپس به طور تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش به صورت سه گروه 5 نفر طی 20 جلسه 45 دقیقه ای برنامه آموزش توجه فلچر و همکاران را دریافت کردند. تجزیه و تحلیل نتایج با شاخص های آمار توصیفی، و تحلیل کوواریانس انجام شد. بین گروه آزمایش (که تحت آموزش توجه قرار گرفته بودند) در مقایسه با گروه کنترل (که از برنامه عادی مدرسه استفاده می کردند) در مولفه های عملکرد خواندن شامل </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">خواندن کلمات، زنجیره کلمات، نامیدن تصاویر، درک کلمات، و درک متن تفاوت معنی داری وجود داشت</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">. آموزش توجه بر مولفه های عملکرد خواندن تاثیر مثبتی داشته است. </span></span><br>
<br>
The aim of this study was to determine the effect of attention training on the reading performance of students with dyslexia .This was an experimental study with pre-test, post-test and control group. The samples were randomly selected and consisted of 30 female students with dyslexia that were 11-9 years old. They were randomly divided into experimental and control groups. The experimental Group received 20 sessions (Three times per week, each lasting 45 minutes) of verbal attention training program while the control group received only conventional education in school. Before and after the intervention, Assessment of Reading and Dyslexia (NAMA) were completed by the two groups. Before the intervention Toulouse-Pieron test screening for dyslexic students who had attention deficit was applied. The data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that attention training program Increased the reading Performance of excremental group in comparison to control group (p <0/0005). Also the scores of experimental group were enhancing after the training. Attention training had a positive effect on reading performance of students with dyslexia and can be used to enhance students' reading performance. This method can be applied by psychologists, teachers and educators of special schools, parents and all those who are in communication with these children.<br>
کلیدواژهها: نارساخوانی, آموزش توجه, عملکرد خواندن
Keywords: Dyslexia, Attention Training, Reading Performance
61
70
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-593-2&slc_lang=fa&sid=1
نرگس
ادیب سرشکی
10031947532846002274
10031947532846002274
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
نثار
مرادی
10031947532846002275
10031947532846002275
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
فریبا
یادگاری
10031947532846002276
10031947532846002276
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
زاهد
کنعانی
10031947532846002277
10031947532846002277
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران