Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تاثیرآموزش روشهای مطالعه با تاکید بر راهبردهای شناختی و فراشناختی برمیزان پیشرفت تحصیلی وانگیزش پیشرفت دانش آموزان
The effect of teaching studying methods with emphasis on cognitive and meta-cognitive strategies on academic achievement and motivation achievement
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">هدف از پژوهش حاضربررسی تاثیرآموزش روشهای مطالعه ی خواندن ودرک مطلب، یادداشت برداری ونوشتن و روش امتحان دادن ومقابله بااسترس با تاکید بر راهبردهای شناختی و فراشناختی برمیزان پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان بود. بدین منظور با به کارگیری روش تجربی وطرح پیش آزمون- پس آزمون چندگروهی، تعداد 80 دانش آموز در 4 گروه (3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار داده شدند. دانش آموزان هر 4 گروه به پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس پاسخ داده و معدل ترم گذشته ی آنها نیز ثبت شد و افراد گروه های آزمایش طی 10 هفته (10 جلسه) آموزش دیدند. پس از مداخله، مجددا دانش آموزان پرسشنامه انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند و معدل جدید آنها نیز ثبت شد.در نهایت داده­های پژوهش با استفاده ازآزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه وتحلیل شدند. نتایج تحلیل های آماری دراین زمینه نشان داد،آموزش روشهای مطالعه ی خواندن ودرک مطلب، یادداشت برداری ونوشتن و روش امتحان دادن ومقابله بااسترس، برمیزان پیشرفت تحصیلی وانگیزش پیشرفت آنها تاثیرگذار می باشد.</p>
<p dir="RTL"><strong> </strong></p>
<p>The present research aims to examine the effect of teaching studying methods of reading and comprehension, note-taking and writing, and exam techniques and stress management with emphasis on cognitive and meta-cognitive strategies on academic achievement and motivation achievement among Iranian students with <em>residency in Tajikistan</em>. For this purpose, using empirical method and <em>multi-group</em> pre-test and post-test design, 80 students were considered in four groups(3 experimental groups and 1 control group). Response was given to Hermans <em>achievement motivation questionnaire</em> by the students at four groups and their Grade Point Average for previous year was registered, and the individuals in the experimental groups were trained during 10 sessions. After intervention, Hermans <em>achievement motivation questionnaire</em> was refilled by the students and their new Grade Point Average was registered. Ultimately, the research data were analyzed via Multivariate analysis of covariance (<em>MANCOVA</em>). Results of statistical analyses indicated that training studying techniques of reading and comprehension, note-taking and writing, and exam techniques and stress management<em> affect achievement motivation</em> and <em>academic achievement.</em></p>
روشهای مطالعه ی خواندن درک مطلب, روش نوشتنن ویادداشت برداری, راهبردهای شناختی و فراشناختی, پیشرفت تحصیلی, انگیزش پیشرفت
studying methods, reading and comprehension, note-taking, writing and exam techniques, stress management, cognitive and meta-cognitive strategies, academic achievement, achievement motivation
31
40
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34-4&slc_lang=fa&sid=1
hadi
KERAMATI
هادی
کرامتی
dr.hadikeramati@gmail.com
10031947532846002198
10031947532846002198
Yes
kharazmi
دانشگاه خوارزمی
JAVAD
VEFORI
جواد
وفوری
javad.vofouri@gmail.com
10031947532846002199
10031947532846002199
No
EDUCATION
آموزش و پرورش