Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
8
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر القای تجارب هیجانی بر شاخصهای فیزیولوژیک و کارکردهای شناختی نوجوانان بر اساس سرسختی روانشناختی
Effect of Emotion Manipulation on Physiological Parameters and Cognitive Functions in Adolescents Based on Psychological Hardiness
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر القای تجارب هیجانی بر پاسخهای فیزیولوژیک و کارکردهای شناختی نوجوانان بر اساس مؤلفه سرسختی روانشناختی است.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بدین منظور ابتدا 400 نفر از دانش آموزان دو مدرسه منطقه 2 شهر تهران در مقطع متوسطه دوره دوم پرسشنامه سرسختی اهواز (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:IRNazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">AHI</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) را تکمیل کردندکه از میان آنها بر اساس نمرات انتهایی توزیع (10 درصد)، دو گروه 20 نفری شامل گروهی سخت رو و گروهی با سخت رویی پایین انتخاب شدند. بهمنظور القای تجارب هیجانی مثبت و منفی از قطعه فیلمهایی به مدت 5 دقیقه استفاده شد. قطعه فیلمها برای شرکتکنندگان هر گروه بهصورت انفرادی نمایش داده شد. پاسخهای فیزیولوژیک شرکتکنندگان (فشارخون سیستولیک، دیاستولیک و ضربان قلب) بهوسیلۀ دستگاه فشارسنج دیجیتالی سنجیده شد و عملکرد شناختی شرکتکنندگان انسانی در دو حیطه توجه و حافظه بهعنوان کارکردهای شناختی با استفاده از بخش فراخنای اعداد وکسلر-3 -نسخه تجدیدنظر شده بزرگسالان - قبل و بعد از تماشای فیلمها، مورد ارزیابی قرار گرفت.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج حاصل از واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معنادار بین سه بار اندازهگیری خط پایه، القای هیجان مثبت و القای هیجان منفی (بهصورت ترکیبی) برای ضربان قلب، فشارخون سیستولیک و یا فشارخون دیاستولیک در سطح 01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:IRNazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> وجود داشت. همچنین وجود تفاوت معنادار بین سه بار اندازهگیری خط پایه، القای هیجان مثبت و القای هیجان منفی (بهصورت ترکیبی) برای کارکردهای شناختی در سطح 01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:IRNazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تائید گردید. درمجموع یافتههای پژوهش بیانگر این مطالب هستند که افراد با سرسختی بالا به دلیل داشتن ویژگی سخت رویی و خودکنترلی بالا، قدرت جلوگیری از نشان دادن واکنشهای هیجانی و تکانشی به شرایط یا رویدادهای بالقوه فشارزا رادارند و بهطور مؤثری میتوانند شرایط مواجهه با استرس را تسهیل کرده و مانع بروز مشکلات روانی و جسمی گردند.<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of this study was to investigate the effect of emotional induction on physiological characteristics and cognitive functions of adolescents based on psychological hardiness. In order to meet this aim, 400 students from 2 high schools in 2nd district of Tehran completed the Ahvaz Hardiness Questionnaire (AHI), of which two groups of 20 participants were selected based on the mean and standard deviation (10precent). One group included participants with a low hard score, and the other included hard participants. The pieces of films that create positive and negative emotional experiences (Mixed) were used in order to induce emotional experiences. The pieces of films (5 minute) were displayed individually for participants in each group. Physiological responses of the participants (systolic blood pressure, diastolic blood pressure, and heart rate) were measured by the digital barometer and the participants’ cognitive performance were measured in two areas of attention and memory using the WAIS(III) as cognitive function - Wechsler Adult Intelligence Scale-revised (WAIS-R) - before and after watching the films. The results of the study showed that there was a significant difference between the three baseline measurements of positive excitement induction and negative excitement induction for heart rate, systolic blood pressure or diastolic blood pressure at P <0.01. There was also a significant difference between the three baseline measurements of positive excitement induction and negative excitement induction for cognitive functions at P <0.01. Overall, the research findings indicate that people with high stubbornness have the power to prevent emotional and impulsive reactions to potentially stressful situations or events due to their hardiness and high self-control. They can effectively alleviate stressful situations and prevent mental and physical problems.<span dir="RTL"></span><br>
<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span></div>
القای هیجان,سخت رویی, کارکردهای شناختی, پاسخهای فیزیولوژیک, نوجوان
Emotional nduction, PsychologicaHardiness,Cognitive Functions, Physiological esponses, Adolescents
65
76
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1471-1&slc_lang=fa&sid=1
Adeleh
Moayedi Pour
عادله
مؤیدی پور
adelehmoayedipour@gmail.com
10031947532846005619
10031947532846005619
Yes
Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران
Jafar
Hasani
جعفر
حسنی
10031947532846005620
10031947532846005620
No
Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران
Shahram
Mohamad Khani
شهرام
محمدخانی
10031947532846005621
10031947532846005621
No
Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران