Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
ساختار عاملی و اعتباریابی نسخهی فارسی پرسشنامه بار شناختی
structure and validation of the Persian version of the Cognitive Load Questionnaire
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نظریه­ی بار شناختی یکی از قویترین چارچوب­های پژوهشی در مطالعات تربیتی است. مسئلهی عمده در این چارچوب توسعه­ی ابزاری مناسب برای اندازه­گیری بار شناختی است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی پایایی و اعتبار پرسشنامه­ی بار شناختی بود که توسط کلپش، اشمیتز و سیوفرت (2017) طراحی شده است. به همین منظور، پرسشنامه­ی مذکور بر روی 206 دانش­آموز دختر پایه­ی هفتم و هشتم، اجراء شد، که در آن دانش­آموزان میزان بار درونزاد، برونزاد و مطلوبِ تکالیف یادگیری مختلف را بر روی مقیاس 7 درجه­ای، درجه­بندی کردند. جهت بررسی پایایی ابزار، از آلفای کرونباخ و </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برای بررسی اعتبار </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از آزمون </span></span></span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> استفاده و کیفیت پاسخ­های افراد در تکالیف مختلف با یکدیگر مقایسه گردید.<span style="color:black;"> تحلیل عاملی تأییدی نیز با استفاده از نرم افزار لیزرل80/8 به منظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه انجام شد. یافته­ها نشان داد که پرسشنامه­ی مذکور، از پایایی و اعتبار مناسبی برای سنجش انواع مختلف بار شناختی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز یک مدل ساختاری سه عاملی را نشان داد که شاخص­های تناسب آن مطابقت مطلوبی با داده­ها داشته و ساختار سه عاملی پرسشنامه بار شناختی را تأیید می­کند.</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از </span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این رو، این پرسشنامه می­تواند ابزار مناسبی جهت اندازه­گیری انواع مختلف بار شناختی در دانش­آموزان پایه­ی هفتم و هشتم به شمار آید.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Cognitive Load Theory is one of the most powerful research frameworks in educational research. The main concern within this framework is to develop a proper instrument to measure cognitive load. Hence, the goal of this research was to investigate the reliability and validity of the Cognitive Load Questionnaire designed by Kelpsch, Schmitz and Seufert (2017). This questionnaire was administered to 206 seventh- and eighth-grade female students, in which they rated the amount of intrinsic, germane, and extraneous load of various learning tasks on a 7-point Likert scale. The reliability and validity of the questionnaire were examined and confirmed through Cronbach's alpha coefficient and t-test in which the quality of individuals' answers in different tasks were compared together. In addition, confirmatory factor analysis was performed using LISREL 8.80, to investigate factor structure of the questionnaire. The results showed that the questionnaire has desirable reliability and validity to measure different types of cognitive load. The results of confirmatory factor analysis also revealed a three-factor structural model whose fit indices suggested a desirable fit with the data, thus corroborating the three-factor structure of the cognitive load questionnaire. Therefore, this questionnaire can be a proper measure to assess different types of cognitive load in seventh and eighth grade students.</div>
نظریهی بار شناختی, اندازهگیری انواع بار شناختی, ساختار عاملی, اعتبار, پایایی
Cognitive load theory, Measurement of types of cognitive load, Factor structure, Validity, Reliability
39
54
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1496-1&slc_lang=fa&sid=1
saeideh
zahed
سعیده
زاهد
saeide.zahed@yahoo.com
10031947532846005993
10031947532846005993
No
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
fariborz
dortaj
فریبرز
درتاج
F_dortaj@yahoo.com
10031947532846005994
10031947532846005994
Yes
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
hasan
asadzadeh
حسن
اسدزاده
10031947532846005995
10031947532846005995
No
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
parvin
kadivar
پروین
کدیور
kadivar220@yahoo.com
10031947532846005996
10031947532846005996
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
noorali
farokhi
نورعلی
فرخی
10031947532846005997
10031947532846005997
No
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)