@article{ author = {Jahanifar, Mojtaba and Darafsh, Hojatol}, title = {The Evaluation of Psychometric Characteristics of Persian Version of the Colorado Learning Attitudes about Science Using the Polytomous Item Response Theory Models}, abstract ={Researchers in the field of science education believe that people's attitudes about learning will have a significant impact on their future learning and what they learn from science will not be irrelevant to their views and attitudes. Accordingly, most questionnaires have been developed to measure attitudes towards science. One of the newest questionnaires is the Colorado Learning Attitudes about science, known as CLASS. This questionnaire has not been standardised in Iran for the use of researchers in the field of education and psychology. The current descriptive research has been based on instrument designs and examined their psychometric properties. In this study, 476 high school students in science and mathematics courses were recruited to evaluate the psychometric properties of the questionnaire. Confirmatory factor analysis was used to investigate the questionnaire structures and a graded response model in Polytomous Item Response Theory (IRT) was used to analyse items. The Cronbach’s alpha for all eight factors of the questionnaire ranged from 0.701 to 0.891. All the eight factors perfectly fitted into the Polytomous IRT models, in addition to having diagnosis and threshold parameters. In terms of classical measurement, indicators such as reliability and validity of the structure as well as the estimated parameters in the Polytomous IRT model, the items and structure of this questionnaire could be considered as desirable. Therefore, the authours would recommend using the Persian version of this questionnaire to examine attitudes about science, especially physics, appropriately.}, Keywords = {Physics Education, Physics Attitude, CLASS Questionnaire, Graded Response Model}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {1-26}, publisher = {Kharazmi University}, title_fa = {ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرش‌ها درباره یادگیری علوم با بهره‌گیری از مدل سوال پاسخ چند ارزشی}, abstract_fa ={پژوهشگران حوزه آموزش علوم بر این باور هستند که نگرش افراد درباره یادگیری در آینده درسی آن‌ها تأثیر چشمگیری دارد و آنچه که از علوم خواهند آموخت بی‌ارتباط با این نگرش‌ها نخواهد بود. ابزارهایی ‌برای اندازه‌گیری نگرش نسبت به علوم توسعه ارائه شده‌است. یکی از جدیدترین آن‌ها پرسشنامه نگرش‌ها نسبت به یادگیری علوم کلرادو مشهور به CLASS است. که در کشور ما برای استفاده پژوهشگران حوزه آموزش و روانشناسی، استانداردسازی نشده است. پژوهش از نوع توصیفی است که مبتنی بر طرح‌های ابزارسازی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار است. در این پژوهش از 476 دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم در رشته‌های تحصیلی تجربی و ریاضی برای بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه مذکور استفاده شده است. از تحلیل عاملی تاییدی به منظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه و از مدل پاسخ مدرج در نظریه سوال پاسخ برای تحلیل گویه‌ها استفاده شد. تحلیل عاملی تاییدی، همه 8 عامل  پرسشنامه را مورد تایید قرار داده ضریب آلفای کرونباخ برای همه عامل‌ها مقادیری از 701/0 تا 891/0 را شامل می‌شدند. گویه‌های پرسشنامه ضمن داشتن برازش مناسب با مدل چند ارزشی پاسخ مدرج دارای پارامترهای تشخیص و پارامتر آستانه مطلوبی بودند. به لحاظ شاخص‌های کلاسیک اندازه‌گیری همچون پایایی و روایی سازه و همچنین پارامترهای برآورد شده در نظریه سوال پاسخ، گویه‌ها و ساختار این پرسشنامه مطلوب ارزیابی می‌شود و پژوهشگران کاربرد نسخه فارسی این پرسشنامه را برای بررسی نگرش‌ها درباره علوم به خصوص فیزیک مناسب می‌دانند. }, keywords_fa = {آموزش فیزیک, نگرش درباره فیزیک, پرسشنامه CLASS, مدل پاسخ مدرج}, url = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3298-en.html}, eprint = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3298-en.pdf}, journal = {فصلنامه روانشناسی شناختی}, issn = {2345-5780}, eissn = {2345-5780}, year = {2020} } @article{ author = {goudini, javad and Hemmati, Zahr}, title = {Assessing the Possibility of Using Nature in the Design of Industrial Units to Restore Workers\' Attention}, abstract ={Since industrial units are in line with various accidents and demand that the workers have high awareness and cognitive processing, then this paper aimed to find out whether the use of nature can be effective in regaining workers' attention in industrial environments. Therefore, in the form of a survey research, it has measured the four components of attention restoration theory (including being away, fascination, extent, and compatibility) as well as the general restoration of outdoor and indoor environments in industrial units. The subjects of this study were the workers of Ilam industrial zone and they were asked to measure the restorative rate of different industrial spaces (with and without nature) on the Likert scale. The Analysis of collected data showed that the lowest rate of attention restoration is related to the interior space without a view of nature (with a value of 2.56). The next ranks were related to the following spaces, respectively: outdoor area without nature (with a value of 3.77); Interior space with a view of nature through the window (with a value of 4.95); outdoor area with nature (with a value of 5.12); Interior space with a view of the sea poster (with a value of 5.31) and interior space with a view of the plain and forest poster (with a value of 5.63). The results confirm that the use of nature, whether in industrial outdoors or indoors, can be considered a restorative factor.}, Keywords = {Mental Fatigue, Attention Restoration Theory, Architecture Design, Industrial Units, Nature}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {27-36}, publisher = {Kharazmi University}, title_fa = {ارزیابی امکان استفاده از طبیعت در طرح واحدهای صنعتی درجهت بازیابی توجه کارگران}, abstract_fa ={واحدهای صنعتی، کانون حوادث مختلف بوده و نیاز است که کارگران شاغل در آن از هوشیاری و عکس‌‏العمل بالا در پردازش‌­های اطلاعاتی برخوردار باشند. لذا هدف پژوهش پیشِ‏رو، ارزیابی امکان بهره‌­گیری از طبیعت در طرح واحدهای صنعتی برای افزایش میزان بازیابی توجه کارگران بوده است. لذا در قالب یک پژوهش پیمایشی، به سنجش مؤلفه‌‏های چهارگانه بازیابی توجه (اعم­از دوربودن، گستردگی، جذابیت، سازگاری) و نیز بازیابی کلی محیط‌­های باز و سرپوشیده واحدهای صنعتی پرداخته است. آزمودنی­‌های این پژوهش، کارگران شاغل در شهرک صنعتی ایلام بوده و از آن‌ها خواسته شده تا میزان بازیابندگی فضاهای مختلف صنعتی (با و بدون طبیعت) را در مقیاس هفت­گانه طیف لیکرت سنجش نمایند. تحلیل داده‌­ها نشان داده که کمترین میزان بازیابی توجه مربوط به فضای داخلی بدون دید به طبیعت است (با مقدار 56/2). پس از این حالت، رتبه‌­های بعدی به‌­ترتیب مربوط به فضاهای زیر بوده است: محوطه صنعتی بدون طبیعت (با مقدار 77/3)؛ فضای داخلی با دید به طبیعت از پنجره (با مقدار 95/4)؛ محوطه صنعتی دارای طبیعت (با مقدار 12/5)؛ فضای داخلی با دید به پوستر دریا (با مقدار 31/5) و فضای داخلی با دید به پوستر دشت و جنگل (با مقدار 63/5). این یافته­‌ها مؤید آن بوده که اضافه ­شدن طبیعت واقعی و مجازی به محیط­‌های باز و سرپوشیده صنعتی می­تواند میزان بازیابندگی فضا را افزایش دهد. نتایج همچنین نشان داد که بازیابندگی محیط­‌های باز صنعتیِ فاقد طبیعت هم بیشتر از محیط­‌های سرپوشیده بدون طبیعت است.}, keywords_fa = {خستگی ذهنی, نظریه بازیابی توجه, طرح معماری, واحدهای صنعتی, طبیعت}, url = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3288-en.html}, eprint = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3288-en.pdf}, journal = {فصلنامه روانشناسی شناختی}, issn = {2345-5780}, eissn = {2345-5780}, year = {2020} } @article{ author = {Afsharizadeh, Seyed Ehsan and Abdollahi, Mohammadhossein and HassanAbadi, HamidReza and Keramati, Hadi}, title = {The Role of Divided Attention and Working Memory in Mathematical Reasoning with the Mediation of Mathematical Knowledge and Fluid Intelligence in Fourth Grade Elementary Students}, abstract ={Mathematical reasoning is the ability of inductive and inferential reasoning with mathematical concepts that underlying cognitive variables play an important role in explaining it. The purpose of this study is to model the role of divided attention and working memory in mathematical reasoning with the mediation of mathematical knowledge and fluid intelligence in fourth grade elementary students. This study is non-experimental (descriptive) and a type of correlational study in which data were analyzed by Path Analysis. The statistical population of the research included all male fourth-graders of the primary schools in District 4 of Qom from which 213 students were randomly selected by two-stage cluster sampling. The study used different measures and instruments including the Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test-Second Edition (IVA-2 CPT) for measuring different types of attention, the Working Memory Index of the Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition (WISC-IV), the Culture Fair Intelligence Test (CFIT), the knowing questions test and the mathematical reasoning questions test of TIMSS 2015. The findings of the study showed that all path coefficients are significant and appropriate model fit indices were obtained. The results indicate that working memory influenced by divided attention predicts mathematical reasoning with the mediation of mathematical knowledge and fluid intelligence. The research helps to develop in mathematics learning and cognitive rehabilitation of mathematical disorders by identifying the role of important cognitive variables in mathematical reasoning.}, Keywords = {Divided attention, Mathematical knowledge, Mathematical Reasoning, Working Memory, Fluid Intelligence, TIMSS}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {37-52}, publisher = {Kharazmi University}, title_fa = {نقش توجه تقسیم‌شده و حافظه کاری بر استدلال ریاضی با میانجی‌گری دانش ریاضی و هوش سیال در دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی}, abstract_fa ={ استدلال ریاضی توانایی استدلال استقرایی و استنتاجی با مفاهیم ریاضی است که متغیرهای زیربنایی شناختی در تبیین آن نقش مهمی ایفا می‌کنند. این پژوهش با هدف بررسی نقش توجه تقسیم‌شده و حافظه کاری بر استدلال ریاضی با میانجی‌گری دانش ریاضی و هوش سیال در دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شده است. این پژوهش به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، غیرآزمایشی (توصیفی) و از نوع مطالعات همبستگی است که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. در این مطالعه تعداد 213 دانش‌آموز پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس شهر قم به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه-ویراست دوم برای سنجش انواع توجه، فرم A مقیاس 2 هوش سیال کتل، شاخص حافظه‌کاری آزمون هوش وکسلر-نسخه چهارم، آزمون سؤال‌های دانستن (دانش) ریاضی و آزمون سؤال‌های استدلالی ریاضی مطالعه تیمز 2015 برای سنجش دانش و استدلال ریاضی می‌شود. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان­ داد که همه ضرایب مسیر معنی­‌دار و شاخص‌های برازش مدل مطلوب است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که توجه تقسیم‌شده می‌تواند حافظه کاری را پیش‌بینی کند و حافظه کاری با میانجی‌گری دانش ریاضی و هوش سیال قادر به پیش‌بینی استدلال ریاضی است. نتایج این پژوهش می‌تواند برای معلمان و درمانگران مفید باشد تا مشکلات و اختلالات ریاضی دانش‌آموزان را از طریق تقویت متغیرهای شناختی مؤثر بر استدلال ریاضی بهبود بخشند.}, keywords_fa = {توجه تقسیم‌شده, دانش ریاضی, استدلال ریاضی, حافظه کاری, هوش سیال, تیمز}, url = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3329-en.html}, eprint = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3329-en.pdf}, journal = {فصلنامه روانشناسی شناختی}, issn = {2345-5780}, eissn = {2345-5780}, year = {2020} } @article{ author = {Talkhabi, Mahmoud and Rahmati, Zeinab and Moradi, AliRez}, title = {Teachers\' Professional Development and Conceptual Change through the Knowledge Building Environment}, abstract ={This study explores the necessity of conceptual change in teachers' professional development through creating knowledge building environment. In cognitive approaches to education the quality of education is considered to be a result of teachers' pedagogy and teachers' pedagogy is considered as a result of their cognition. Thereby the goal of many professional development programs is to educate teachers whose cognition is consistent with the latest research findings from cognitive and learning sciences. In this study the research synthesis was used to develop basic statements for salient characteristics of conceptual change framework. The analysis of the results showed that pedagogical belief system, teachers' preconceptions and how they align with scientific concepts, implicit theories, coherency of cognition, epistemological beliefs, metaconceptual awareness and experience-based belief system need to be considered in teachers' professional development. Finally, the possibility of creating knowledge building environment has been discussed.}, Keywords = {Conceptual Change, Teachers' Professional Development, Knowledge Building Environment}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {53-66}, publisher = {Kharazmi University}, title_fa = {توسعه حرفه‌ای معلمان و تغییرمفهومی ازطریق محیط ساختن دانش}, abstract_fa ={هدف مطالعه حاضر بررسی ضرورت تغییر مفهومی در توسعه حرفه­‌ای معلمان و امکان آن از طریق خلق محیط ساختن دانش بود. در رویکرد شناختی کیفیت آموزش وابسته به عمل معلمان دانسته می‌­شود و عمل معلمان وابسته به شناخت آن‌ها. از این­رو هدف بسیاری از دوره‌­های توسعه حرفه‌­ای معلمان تربیت معلمانی است که نظام شناختی منطبق با آخرین یافته‌­های برخاسته از مطالعات علوم‌شناختی و علوم‌یادگیری داشته باشند. در این مطالعه از روش سنتزپژوهی استفاده شد تا گزاره‌­های مبانی ضرورت تغییر مفهومی تدوین شود. تحلیل گزاره­‌های به دست آمده نشان داد که نظام باورهای تربیتی، مفاهیم از پیش‌­آموخته معلمان و هماهنگی یا عدم هماهنگی آن با مفاهیم علمی، نظریه­‌های ضمنی معلمان، انسجام شناخت، باورهای معرفت‌­شناختی، آگاهی فرامفهومی و نظام شناختی تجربه‌­بنیاد باید در توسعه حرفه‌­ای معلمان مورد توجه قرار بگیرد. همچنین امکانی که محیط ساختن دانش برای تغییرمفهومی معلمان می‌تواند ایجاد کند، مورد بحث قرار گرفته است.}, keywords_fa = {تغییرمفهومی, توسعه حرفه‌ای معلمان, محیط ساختن دانش}, url = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3250-en.html}, eprint = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3250-en.pdf}, journal = {فصلنامه روانشناسی شناختی}, issn = {2345-5780}, eissn = {2345-5780}, year = {2020} } @article{ author = {Matoori, Hossein and Veysi, Elkhas and Gorjian, Bahman and Memari, Mehr}, title = {Mental Timeline in Persian Speakers’ Co-Speech Gestures Based on Lakoff and Johnson’s Conceptual Metaphor Theory}, abstract ={One of the well-known conceptual metaphors is the metaphor of "time as space". Time as an abstract concept is conceptualized by a concrete concept like space. This conceptualization of time is also reflected in co-speech gestures. In this research, we try to find out what dimension and direction the mental timeline takes in co-speech gestures and under which metaphorical sources of space it takes place. For this purpose, six possible metaphorical sources adopted from space on three axes of sagittal, lateral, and vertical in six spatial directions were examined on the words tomorrow and yesterday. Participants were 137 students ranging in age from 18 to 30. The frequency of occurrence and the average percentage in co-speech gestures showed that the horizontal-sagittal axis back to front adopted from metaphorical-spatial source of linguistic metaphors with 55.75%; and right to left horizontal-lateral axis adopted from metaphorical-spatial source of Persian writing direction with 30.1% were the two influential factors in activating these dimensions and directions. The results of this study showed that language can play an important role in the representation of the mental timeline in co-speech gestures through the embodied sensory-motor experiences that we have from language as a conventional-cultural artifact in writing or linguistic metaphors.}, Keywords = {Conceptual Metaphors, Mental Timeline, Co-speech Gestures}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {67-78}, publisher = {Kharazmi University}, title_fa = {خط ذهنی زمان در ایما و اشارات غیرکلامی فارسی زبانان از منظر استعاره‌های مفهومی لیکاف و جانسون}, abstract_fa ={یکی از استعاره­‌های مفهومی معروف، استعاره "زمان به مثابه فضا" می­‌باشد. زمان به عنوان یک مفهوم انتزاعی توسط مفهوم عینی چون فضا مفهوم‌سازی می­‌شود. این مفهوم‌سازی زمان همچنین در ایما و اشارات حین کلام نیز نمود دارد. در این تحقیق سعی داریم دریابیم خط فرضی زمان در ایما و اشارات حین کلام دارای چه بُعد و جهتی است و تحت تأثیر کدام یک از منابع استعاری فضا می­‌باشد. بدین منظور شش منبع استعاری اقتباس شده از فضا بر سه محور سهمی، جانبی، و عمودی در شش جهت فضایی بر روی دو واژه فردا و دیروز مورد آزمایش قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان 137 دانشجو با بازه سنی 18 تا30 می­‌باشند. بسامد وقوع و میانگین درصد ایما و اشارات نشان داد محور افقی-سهمی پشت سر به روبه‌­رو برگرفته از منبع استعاری-فضایی جهت استعاره‌­های زبانی با 55.75 درصد؛ و محور افقی-جانبی راست به چپ برگرفته از منبع استعاری-فضایی جهت نوشتاری زبان فارسی با 30.1 درصد به عنوان دو عامل تأثیرگذار در فعال‌سازی این ابعاد و جهات نقش داشتند. نتایج این تحقیق نشان می­‌دهد که ما به واسطه تجارب بدنمند حسی-حرکتی که از زبان به عنوان یک فناوری قراردادی-فرهنگی به صورت نوشتاری و یا استعاره‌­های زبانی داریم می­‌تواند نقش مهمی در بازنمایی خط ذهنی زمان در ایما و اشارات ایفا ­کند.}, keywords_fa = {استعاره‌های مفهومی, خط ذهنی زمان, ایما و اشارات}, url = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3214-en.html}, eprint = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3214-en.pdf}, journal = {فصلنامه روانشناسی شناختی}, issn = {2345-5780}, eissn = {2345-5780}, year = {2020} } @article{ author = {Jebraeili, Hashem and Seydi, Tannaz and Karimi, Rasool}, title = {The Relationship between Impulsive Choice and Emotional Distress with Students’ Procrastination: Mediating Role of Anticipated Regret and Consideration of Future Consequences}, abstract ={Given the wide prevalence of procrastination and delaying tasks and the need to identify factors affecting this problem, present study aimed to investigate the mediating role of anticipated regret and consideration of future consequences in the relationship between impulsive choice and emotional distress with procrastination. In an analytical cross-sectional study, 400 students were selected through available sampling from Kermanshah universities and they were assessed employing impulsivity (Cyders et al., 2014), depression, anxiety and stress (Lovibond & Lovibond, 1995), monetary choice (Kirby & Marakovic, 1996), regret-based decision making (Nygren & White, 2002), consideration of future consequences (Strathman et al., 1994), and pure procrastination (Steel, 2010) questionnaires. Data were analyzed by Pearson correlation test and path analysis using SPSS and Mplus software. The findings showed that the present model has an excellent fit with data (RMSEA=0.001, CFI=1, TLI=1). Urgency (β=0.08, P<0.01), lack of perseverance (β=-0.07, P<0.01), anxiety (β=0.06, P<0.01), and delay discounting (β=-0.04, P<0.01) had significant effect on procrastination through anticipated regret and lack of premeditation had significant effect on procrastination through both anticipated regret (β=-0.07, P<0.01) and consideration of future consequences (β=0.03, P<0.05).It could be said that anticipated regret and consideration of future consequences play a mediating role in the relationship between impulsive choice and emotional distress with procrastination and we can help to reduce procrastination in distressed and impulsive individuals by formulating interventions that target these variables.}, Keywords = {Anticipated regret, Consideration of future, consequences, Delay discounting, emotional distress, impulsivity, procrastination}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {79-93}, publisher = {Kharazmi University}, title_fa = {ارتباط بین انتخاب تکانشی و پریشانی هیجانی با اهمال‌کاری در دانشجویان: نقش واسطه‌ای پشیمانی مورد انتظار و در نظر گرفتن پیامدهای آینده}, abstract_fa ={با توجه به شیوع گسترده اهمال‌کاری و به تأخیر انداختن کارها و ضرورت مشخص ساختن عوامل تأثیرگذار بر این مشکل، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای پشیمانی مورد انتظار و در نظر گرفتن پیامدهای آینده در ارتباط بین انتخاب تکانشی و پریشانی هیجانی با اهمال‌کاری انجام شد. در یک پژوهش تحلیلی- مقطعی از بین دانشگاه‌های شهر کرمانشاه 400 دانشجو به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامه‌های تکانشگری، افسردگی، اضطراب و تنیدگی، انتخاب پولی، تصمیم‌گیری مبتنی بر پشیمانی، در نظر گرفتن پیامدهای آینده و اهمال‌کاری خالص مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها بر مبنای آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل پژوهش حاضر از برازش مطلوبی با داده‌ها برخوردار است. فوریت، فقدان پشتکار، اضطراب و کاهش اهمیت تأخیری به واسطه‌ای پشیمانی مورد انتظار و فقدان تأمل هم به واسطه پشیمانی مورد انتظار و هم به واسطه در نظر گرفتن پیامدهای آینده بر اهمال‌کاری تأثیر داشت. می‌توان گفت که پشیمانی مورد انتظار و در نظر گرفتن پیامدهای آینده در رابطه بین آشفتگی هیجانی و انتخاب تکانشی با اهمال‌کاری نقش میانجی ایفا می‌کنند و با تدوین مداخلاتی که این متغیرها را هدف قرار می‌دهند می‌توان به کاهش اهمال‌کاری در افراد آشفته و تکانشگر کمک کرد.}, keywords_fa = {آشفتگی هیجانی,اهمال‌کاری,پشیمانی مورد انتظار, تکانشگری,در نظر گرفتن پیامدهای آینده,کاهش اهمیت تاخیری}, url = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3245-en.html}, eprint = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3245-en.pdf}, journal = {فصلنامه روانشناسی شناختی}, issn = {2345-5780}, eissn = {2345-5780}, year = {2020} } @article{ author = {hosseinpanahi, omid and zemestani, mehdi}, title = {The effect of Transcranial Direct-Current Stimulation (TDCS) on Neuropsychological indices Associated with Social Skills in Children with Autism}, abstract ={Autism Spectrum Disorders (ASDs) are developmental neurological disorders characterized by defects in social interactions, communication, and repetitive behaviors. This study attempted to examine the efficacy of anodal transcranial direct current stimulation (tDCS) over the left dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) on social skills in children with ASD.Thirty-two children with confirmed ASD diagnoses were randomly allocated into a tDCS treatment group or a control group. The tDCS treatment group underwent 10 sessions of anodal tDCS stimulation applied simultaneously over the left DLPFC (F3) area, whereas the control group underwent the same procedures but with the use of sham tDCS stimulation.Gilliam Autism Rating Scale (GARS) and Social Skills Rating System was used to measure the Social Skills in two pre-test and post-test stages. Finally, the data were analyzed by the SPSS software using repeated measures analysis.Results showed that anodal tDCS significantly increased social skills in the experimental group after treatment compared to the control group.}, Keywords = {Transcranial Stimulation, Social Skills, Autism spectrum disorder}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {94-106}, publisher = {Kharazmi University}, title_fa = {تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم قشری مغز (tDCS) بر شاخص‌های عصب-روانشناختی مرتبط با مهارت‌های اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم}, abstract_fa ={اختلالات طیف اوتیسم از جمله اختلالات عصبی تحولی هستند که به وسیله نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای تکراری مشخص می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم قشری مغز (tDCS) بر شاخص‌های عصب-روانشناختی مرتبط با مهارت‌های اجتماعی و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اوتیسم در قالب یک طرح شبه آزمایشی با روش پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری انجام گرفت. بدین منظور 32 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله شامل 10 جلسه تحریک الکتریکی مستقیم بود که طی آن بیماران به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه تحریک واقعی و گروه دیگر تحریک ساختگی یا شم دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تشخیصی اوتیسم گیلیام (گارز) و مقیاس اندازه‌گیری مهارتهای اجتماعی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر برای مقایسه نمره‌های پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. نتایج نشان‌دهنده بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری در گروه آزمایش بود.}, keywords_fa = {تحریک الکتریکی قشری مغز, مهارت‌های اجتماعی, اختلالات طیف اتیسم}, url = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3268-en.html}, eprint = {http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3268-en.pdf}, journal = {فصلنامه روانشناسی شناختی}, issn = {2345-5780}, eissn = {2345-5780}, year = {2020} }