اختلال وسواسی–اجباری یکی از اختلالات شایع و ناتوانکننده در دوره نوجوانی است که با عوامل شناختی–هیجانی مانند همجوشی فکر و عمل و عدم تحمل بلاتکلیفی ارتباط تنگاتنگ دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار و فراشناختدرمانی بر این سازهها در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال وسواسی–اجباری بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل با پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بابلسر در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود که تشخیص اختلال وسواسی–اجباری برای آنان توسط روانپزشک و مصاحبه بالینی تأیید شد. نمونه پژوهش ۴۵ نفر بودند که بهصورت هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه (۱۵ نفر درمان هیجانمدار، ۱۵ نفر فراشناختدرمانی، و ۱۵ نفر کنترل) جایگزین شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه تجدیدنظرشده همجوشی فکر و عمل (TAFS-R) و مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) بود. گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای مداخلات درمانی را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخلهای نداشت. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد هر دو رویکرد درمانی نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری در همجوشی فکر و عمل و عدم تحمل بلاتکلیفی ایجاد کردند (p<0.01). همچنین مقایسه بین دو گروه آزمایش نشان داد فراشناختدرمانی در کاهش همجوشی فکر و عمل مؤثرتر عمل کرد، در حالی که درمان هیجانمدار کاهش بیشتری در عدم تحمل بلاتکلیفی ایجاد نمود. یافتههای این پژوهش اهمیت استفاده از رویکردهای هیجانمدار و فراشناختی را در بهبود مؤلفههای شناختی–هیجانی اختلال وسواسی–اجباری نوجوانان تأیید میکند و میتواند راهنمایی برای انتخاب مداخلات درمانی متناسب با نیازهای شناختی و هیجانی بیماران باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/1/22 | پذیرش: 1404/6/7