دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم، شماره دوم، تابستان 1400 1400 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 31-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltanipour M, parand A, hasani Abharian P, sharifyazdi S. Determining the effect of computer-assisted Cognitive Rehabilitation (CR) on improving of executive functions of students with attention deficit/hyperactivity disorder.. JCP. 2021; 9 (2) :31-51
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3282-fa.html
سلطانی پور معصومه، پرند اکرم، حسنی ابهریان پیمان، شریف یزدی سعید. تاثیر توانبخشی‌شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود کارکردهای‌اجرایی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی‌توجه/ بیش‌فعالی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1400; 9 (2) :31-51

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3282-fa.html


، Akramparand@yahoo.com
چکیده:   (2235 مشاهده)
کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در کارکردهای اجرایی همچون انواع توجه، بازداری پاسخ و سرعت پاسخ دهی با مشکلاتی مواجه هستند که به منظور بهبود آن به برنامه های آموزشی و درمانی نیاز دارند. از میان روش‌هایی که بدین منظور طراحی شده اند، توانبخشی شناختی روش نوینی است که اثربخشی آن در مطالعات مختلف بررسی شده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بوده  که بصورت در دسترس و بر اساس ملاک های ورود از بین مراجعه کنندگان به مراکز درمانی انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 15جلسه آموزش و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری،  آزمون هوش ماتریس های پیش رونده ریون برای کودکان 5 تا 9 سال، پرسشنامه مقیاس رتبه بندی سوانسون، نرم افزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ. داده های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  نتایج پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی به وسیله بازی رایانه ای موجب بهبودی کارکردهای اجرایی، متغیرهای بازداری پاسخ، توجه مداوم، توجه متمرکز و توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شود ولی در دو متغیر سرعت پاسخ دهی و توجه تقسیم شده، تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است.  توانبخشی شناختی با استفاده از بازی رایانه ای شناختی Captain’s Log بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تاثیر داشت بطوری که اگر کودکان مبتلا به  این اختلال تحت آموزش با برنامه رایانه ای شناختی قرار گیرند، کارکردهای اجرایی آنها در مولفه های بازداری پاسخ، توجه متمرکز، توجه انتخابی و توجه پایدار بهبود مییابد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/27 | پذیرش: 1400/5/24 | انتشار: 1400/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb