دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم، شماره سوم، پاییز 1400 1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 33-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azhdarloo A, Azhdarloo M, Tabiee M. Comparing QEEG patterns of Coherence in Children with Autism Spectrum Disorder and Typically Children. JCP. 2021; 9 (3) :33-50
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3426-fa.html
اژدرلو احمد، اژدرلو محمد، طبیعی مریم. مقایسه الکتروآنسفالوگرام کمٌی (QEEG) ارتباطات عصبی (کوهرنس) در کودکان دارای اختلال اتیسم و کودکان طبیعی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1400; 9 (3) :33-50

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3426-fa.html


دانشگاه شیراز ، m.tabiee.m@gmail.com
چکیده:   (952 مشاهده)
شواهد حاصل از مطالعات عصب‌­شناختی نشان می­‌دهد که علائم اصلی اختلال طیف اتیسم (ASD) نظیر نقص در برقراری ارتباط اجتماعی، گفتار، رفتارهای تکراری و غیره با نابهنجاری ارتباطات عصبی در ارتباط است. تاکنون مطالعات زیادی در خصوص چگونگی ارتباطات عصبی گروه  ASD با روش­‌های مختلف صورت گرفته است. در این میان، ابزار الکتروآنسفالوگرافی (EEG) حاوی اطلاعاتی از ساختار شبکه­‌های عصبی است که تحلیل آن می­‌تواند کمک عمده­‌ای به تشخیص عملکردهای نابهنجار مغزی و شناختی کند. از این رو، در این پژوهش سعی بر این است تا با استفاده از شاخص کوهرنس در الگوهای الکتروآنسفالوگرافی کمٌی، به مقایسه چگونگی عملکرد ارتباطات عصبی کودکان دارای اختلال اتیسم و کودکان طبیعی پرداخته شود. بدین منظور، در پژوهش حاضر که یک مطالعۀ توصیفی- تحلیلی از نوع مقایسه­‌ای می‌­باشد 15 کودک 6 تا 13 ساله ASD با داشتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و با همسالان طبیعی خود مورد مقایسه قرار گرفتند. بررسی داده­‌های به دست آمده از ثبت EEG نشان می­‌دهد که تفاوت معناداری میان ارتباطات عصبی (میان­‌نیمکره‌­ای) بین دو گروه وجود دارد. بدین صورت که کوهرنس امواج دلتا (05/0=p) و تتا (04/0=p) در ناحیه پیش‌­پیشانی، تتا (03/0=p) و آلفا (05/0=p) در ناحیه مرکزی، تتا (005/0=p)، آلفا (001/0=p) و بتا (003/0=p) در ناحیه اکسی­پیتال و در نهایت دلتا (016/0=p)، تتا (007/0=p) و آلفا (029/0=p) در ناحیه گیجگاهی مبتلایان به اتیسم بیشتر بود. نتایج کمٌی به دست آمده از پژوهش حاضر حاکی از وجود نقص در ارتباطات عصبی کودکان دارای اتیسم است و فرضیه وجود نابهنجاری در ارتباطات عصبی آنها را تایید می­‌کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم شناختی- روانشناسی شناختی
دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1400/7/4 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb