دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم، شماره چهارم، زمستان 1400 1400 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 151-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behrouz Abedini A M, Shahbazi M, ArabAmeri E, Shahintab M. The Effect of Imagery, Observation and Execution of the Pattern in the Field on the Performance of the Regulated Games of Skilled Basketball Players. Journal of Cognitive Psychology. 2022; 9 (4) :137-151
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3474-fa.html
بهروز عابدینی امیرمحمد، شهبازی مهدی، عرب عامری الهه، شاهین طبع مهران. تأثیر تصویرسازی، مشاهده و اجرای الگو درون زمین بر عملکرد بازی‌های تنظیم‌شده بسکتبالیست‌های ماهر. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1400; 9 (4) :151-137

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3474-fa.html


دانشگاه تهران ، shahbazimehdi@ut.ac.ir
چکیده:   (1523 مشاهده)
اثربخشی روش‌­های مختلف آموزشی در یادگیری انواع مهارت­‌های حرکتی، مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، مقایسه این روش‌­ها در بازی­‌های تنظیم شده ورزش‌­های تیمی، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، مقایسه سه روش آموزشی تصویرسازی، مشاهده و اجرای الگو درون زمین بر عملکرد بازی­‌های تنظیم‌­شده در بسکتبالیست­‌های ماهر بود. بدین منظور 15 بازیکن شاغل در رقابت­‌های سوپرلیگ و لیگ برتر کشور به طور در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. بازیکنان با توجه به پست بازی، به 3 تیم 5 نفره تقسیم شدند و براساس دسته­‌بندی تصادفی، در هر مرحله تحت یکی از سه شرایط تمرینی قرار گرفتند؛ به طوری که هر گروه هر سه روش را به طور تصادفی در هر مرحله انجام داد. هر کدام از شرایط، شامل 1 جلسه تمرین و جلسه آزمون کتبی و عملی (بعد از 24 ساعت) بود. بازیکنان در شرایط مشاهده، هر تاکتیک را 3 بار مشاهده کردند؛ در شرایط تصویرسازی نیز 3 کوشش تصویرسازی برای هر تاکتیک انجام شد و شرایط اجرا، شامل 3 اجرای آهسته تاکتیک­ها داخل زمین بود. نتایج تحلیل واریانس مرکب 3 (روش آموزش) در 2 (آزمون کتبی و عملی) نشان داد روش اجرا در مقایسه با مشاهده و تصویرسازی موجب عملکرد بهتر در بازی­های تنظیم‌­شده شد (001/0>P)؛  هم­چنین در آزمون کتبی، روش مشاهده نیز نسبت به روش تصویرسازی موجب امتیاز بیشتری شد (05/0>P). بنابراین به نظر می­رسد روش اجرای درون زمین برای آموزش تاکتیک­‌های تیمی در بازیکنان ماهر، مزیت بیشتری را  نسبت به روش مشاهده و تصویرسازی ایجاد می­‌کند اما تصویرسازی ذهنی نیز، در کسب دانش تاکتیک­‌های تیمی مؤثرتر از مشاهده عمل می­‌کند.
شماره‌ی مقاله: 131
متن کامل [PDF 999 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی
دریافت: 1400/6/4 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb