دوره 10، شماره 2 - ( 7-1401 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 65-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafpour T, Choobforoushzadeh A, Mohammadpanah Ardakan A, Khosravi Larijani M. The Effectiveness of Intervention Based on Theory of Mind on Reducing Aggression and Empathy Improvement in children. Journal of Cognitive Psychology 2022; 10 (2) :51-65
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3488-fa.html
نجف پور تینا، چوبفروش زاده آزاده، محمدپناه اردکان عذرا، خسروی لاریجانی ماجده. اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان. فصلنامه روانشناسی شناختی 1401; 10 (2) :65-51

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3488-fa.html


دانشگاه اردکان ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده:   (64 مشاهده)
بر اساس اهمیت جنبه­های مختلف رشد و تحول در دانش­آموزان اعم از جسمی، شناختی، هیجانی و اجتماعی در شکل­گیری شخصیت آنها، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان بود. جامعه آماری در این پژوهش نیمه­آزمایشی شامل کلیه دانش­آموزان دوره ابتدایی 8 تا 12ساله شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397 بود. حجم نمونه شامل30 دانش­آموز بود که به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. داده­ها به­وسیله پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری (باس و پری، 1992) و پرسشنامه همدلی-بهر و تحلیل کودکان جمع­آوری شد. یافته­ها نشان داد مداخله مبتنی بر نظریه ذهن بر کاهش پرخاشگری و تقویت همدلی دانش­آموزان تاثیر معناداری دارد (P≤0/05). و مداخله همدلی را با میزان تاثیر 68 درصد بهبود و پرخاشگری را با میزان تاثیر 4/82 درصد کاهش داد. بنابراین مداخله مبتنی بر نظریه ذهن می­تواند با افزایش توانایی کودکان در درک احساس و افکار دیگران، مهارت­های اجتماعی آنها را افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، پرخاشگری، همدلی
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی شناختی
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1401/6/30 | انتشار: 1401/7/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb