دوره 10، شماره 2 - ( 7-1401 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 131-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanipur H, Radfar M, Pour torogh M, geramipour M. Cultural adaptation of process assessment of the learner: diagnostic assessment for math (Pal_II math) in Iran. Journal of Cognitive Psychology 2022; 10 (2) :116-131
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3624-fa.html
خانی پور حمید، رادفر مبینا، پورطرق مائده، گرامی پور مسعود. انطباق یابی آموزشی و فرهنگی آزمون ریاضی پال 2 (سنجش فرآیندی تشخیصی ریاضی یادگیرنده) در ایران. فصلنامه روانشناسی شناختی 1401; 10 (2) :131-116

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3624-fa.html


دانشگاه خوارزمی ، Khanipur.hamid@gmail.com
چکیده:   (18 مشاهده)
« آزمون پال 2: سنجش فرایندی تشخیصی یادگیرنده» یکی از آزمون‌های پرکاربرد در حوزه اختلال‌های یادگیری است که دارای دو نسخه خواندن و نوشتن ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی انطباق آموزشی و فرهنگی این آزمون بود. به این منظور پس از ترجمه آزمون، مراحل انطباق یابی فرهنگی بررسی شد و از سه منبع کتب درسی ریاضی پایه دبستان، مصاحبه با معلمین و اجرای آزمایشی آزمون روی یک گروه 14 نفری از کودکان از دوره های پیش دبستانی تا پایه ششم، قابلیت کاربرد و ملاک‌های ویژه اجرای آزمون برای دانش آموزان ایرانی تهیه شد. اصلاحاتی در زمینه محتوای آزمون در زمینه های محتوای بخش های حل مسئله کلامی، درک مفاهیم جزء و کل در آزمون نمونه ایرانی انجام شد. همچنین ملاک های قطع آزمون برای دانش آموزان ایرانی در خرده­ آزمون های درک ارزش مکانی اعداد، خطایابی و توانایی انجام محاسبات به نسبت دستورالعمل اصلی آزمون در سن بالاتری قرار می گیرد. هندسه و اعداد اعشاری آیتمی است که در آزمون ریاضی پال 2 به صورت روابط جزء و کل پرداخته شده است اما در کتب درسی ایران مفصل‌تر و پیچیده‌تر است. آموزش محاسبه در نظام آموزش مدرسه ایران در سال های اخیر تغییراتی داشته که در دستورالعمل آزمون اصلاح گردید. شباهت های اجرا و نمره گذاری نسخه فارسی آزمون ریاضی پال 2  در نمونه ایرانی با دستورالعمل اصلی نسخه انگلیسی آزمون بیشتر از تفاوت های آنها با یکدیگر است.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1401/9/2 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb