دوره 12، شماره 4 - ( دوره دوازدهم، شماره چهارم ، زمستان 1403 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pazooki M, jafarpoor E, hajati Z, malakmohammadi S. The Mediating Role of Cognitive Self-Efficacy in the Relationship Between Early Maladaptive Schemas and Psychological Vitality Among Individuals With Major Anxiety. CPJ 2025; 12 (4)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3925-fa.html
پازوکی ملیحه، جعفرپور الهه، حاجتی زهرا، ملک محمدی سارا. نقش میانجی خودکارآمدی شناختی در رابطه میان طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و سرزندگی روان‌شناختی در افراد مبتلا به اضطراب اساسی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1403; 12 (4)

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3925-fa.html


، M.pazooki1994@gmail.com
چکیده:   (307 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی شناختی در رابطه میان طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و سرزندگی روان‌شناختی در افراد مبتلا به اضطراب اساسی بود. روش پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان پزشکی بالینی دانشگاه گلستان در سال ۱۴۰۳ بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند (۱۲۰ نفر). ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه یانگ (۲۰۰۵)، پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه سرزندگی رایان و فردریک (۲۰۰۲) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر (۲۰۰۰) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد که طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه رابطه معناداری با سرزندگی روان‌شناختی و خودکارآمدی شناختی دارند و خودکارآمدی شناختی نیز به طور معناداری با سرزندگی مرتبط است. این یافته‌ها حاکی از آن‌اند که خودکارآمدی شناختی نقش واسطه‌ای در تأثیر طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه بر سرزندگی ایفا می‌کند. نتایج پژوهش با تأکید بر فرآیندهای شناختی زیربنایی، اهمیت مداخلات شناخت‌درمانی مبتنی بر بازسازی طرح‌واره‌ها و ارتقای خودکارآمدی را در افزایش سرزندگی روان‌شناختی افراد مبتلا به اضطراب اساسی نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 1115 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/7/21 | پذیرش: 1403/10/1 | انتشار: 1403/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb