دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم، شماره سوم، پاییز 1400 1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 92-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, karami J, Momeni K. The effect of brain Gym on suppression of theta/alpha ratio and working memory of 8 to 12 year old children with dyslexia and dysgraphia. JCP. 2021; 9 (3) :92-101
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3446-fa.html
امیری محسن، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. تاثیر ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه ی فعال کودکان 8 تا 12 ساله‌ی دارای مشکل خواندن و مشکل نوشتن. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1400; 9 (3) :92-101

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3446-fa.html


دانشگاه رازی ، j.karami@razi.ac.ir
چکیده:   (900 مشاهده)
با توجه به اهمیت توانبخشی در کودکان دارای ناتوانایی­ های یادگیری خاص، هدف پژوهش حاضر سنجش تاثیر برنامه ­ی ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه­ ی فعال دانش ­آموزان 8 تا 12 ساله­ ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ ی آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود که از طرف مدارس، به مراکز ویژه­ ی اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه ارجاع شده بودند. روش نمونه گیری پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس بود. به این منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروج، 20 دانش ­آموز 8 تا 12 ساله انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایشی، مداخله ­ی ورزش مغزی را به مدت 20 جلسۀ 20 دقیقه ای در طول 10 هفته دریافت کردند. به منظور ثبت امواج مغزی شرکت کنندگان از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و جهت سنجش حافظه ­ی فعال آن­ها از نرم افزار حافظه­ ی وکسلر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه ­ی تک متغیری و چند متغیری با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه ­ی 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که با کنترل نمره پیش آزمون، بین نمرات نسبت امواج تتا بر آلفا و همچنین حافظه ­ی فعال دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد(P<0/05). یافته­ های این پژوهش نشان داد که ورزش مغزی می­تواند موجب سرکوب معنادار نسبت امواج تتا بر آلفا و همچنین بهبود حافظه ­ی فعال در این کودکان شود. یافته­ های این پژوهش موید شواهد عصب شناختی برای تاثیر مثبت مداخله­ ی ورزش مغزی بر تعدیل امواج مغزی و  حافظه ­ی فعال در کودکان با مشکل خواندن یا مشکل نوشتن است.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی شناختی
دریافت: 1400/3/25 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb