دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم، شماره سوم، پاییز 1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 88-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, karami J, Momeni K. The Effect of Brain Training on Suppression of Theta/Alpha Ratio and Working Memory of 8 to 12 year old Children with Dyslexia and Dysgraphia. JCP. 2021; 9 (3) :70-88
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3446-fa.html
امیری محسن، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. تاثیر ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه‌ی فعال کودکان 8 تا 12 ساله-ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1400; 9 (3) :88-70

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3446-fa.html


دانشگاه رازی ، j.karami@razi.ac.ir
چکیده:   (2106 مشاهده)
با توجه به اهمیت توانبخشی در کودکان دارای ناتوانایی­های یادگیری خاص، هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه­ی ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه­ی فعال دانش­آموزان 8 تا 12 ساله­ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه­ تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود که از طرف مدارس، به مراکز ویژه­ی اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه ارجاع شده بودند. روش نمونه گیری پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس بود. به این منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروج، 20 دانش­آموز 8 تا 12 ساله انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایشی، مداخله­ی ورزش مغزی را به مدت 20 جلسۀ 20 دقیقه ای در طول 10 هفته دریافت کردند. به منظور ثبت امواج مغزی شرکت کنندگان از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و جهت سنجش حافظه­ی فعال آن­ها از نرم افزار حافظه­ی وکسلر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه­ی تک متغیری و چند متغیری با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه­ی 26 در سطح معناداری 5/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که نسبت امواج تتا بر آلفا در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش و فراخنای حافظه­ی فعال در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش داشته است(P<0/05). یافته­های این پژوهش نشان داد که ورزش مغزی می­تواند موجب سرکوب معنادار نسبت امواج تتا بر آلفا و همچنین بهبود حافظه­ی فعال در این کودکان شود. یافته­های این پژوهش موید شواهد عصب شناختی برای تاثیر مثبت مداخله­ی ورزش مغزی بر تعدیل امواج مغزی و  حافظه­ی فعال در کودکان با مشکل خواندن یا مشکل نوشتن است.
متن کامل [PDF 1355 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی شناختی
دریافت: 1400/3/25 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb