دوره دوازدهم، شماره چهارم ، زمستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران ، babaahmadi@gmail.com
چکیده:   (266 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی مؤلفه‌های کارکرد اجرایی شامل استدلال سیال، حافظه فعال و پردازش دیداری-فضایی در دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری در خواندن و ریاضیات، با تأکید بر تحلیل شناختی این تفاوت‌ها است. مطالعه به شیوه علی-مقایسه‌ای طراحی شد و نمونه‌ای متشکل از ۹۰ دانش‌آموز (۳۰ نفر با مشکل یادگیری در خواندن، ۳۰ نفر با مشکل یادگیری در ریاضیات، و ۳۰ نفر بدون اختلال یادگیری به‌عنوان گروه مقایسه) به‌روش نمونه‌گیری در دسترس از میان مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان‌شناختی شهر تهران انتخاب شدند. تشخیص اختلال یادگیری با استفاده از آزمون هوش استنفورد-بینه (نسخه پنجم) و ارزیابی کارکردهای اجرایی از طریق تحلیل نمرات زیرمقیاس‌های مرتبط صورت گرفت. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون‌های تعقیبی انجام شد.
یافته‌ها نشان داد که هر دو گروه دارای مشکلات یادگیری (خواندن و ریاضیات) در هر سه مؤلفه کارکرد اجرایی عملکرد معنادار ضعیف‌تری نسبت به گروه عادی داشتند. به‌ویژه، افت در مؤلفه حافظه فعال و پردازش دیداری-فضایی در هر دو گروه دارای اختلال بارزتر بود.
نتیجه‌گیری: این نتایج تأیید می‌کند که نقص در کارکردهای اجرایی می‌تواند به‌عنوان شاخصی شناختی در تمایز میان اسپیسیفایرهای اختلال یادگیری خاص مورد توجه قرار گیرد. تبیین این تفاوت‌ها از منظر کارکردهای اجرایی، افق‌های تازه‌ای را برای طراحی مداخلات شناخت‌محور به‌منظور بهبود عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری فراهم می‌سازد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی شناختی
دریافت: 1403/8/11 | پذیرش: 1405/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb